Nieuws


Siemens Mobility lanceert ‘SwissApp’ om kosten ETCS te verlagen

Duitsland
Vrijdag, 14 januari '22 via Spoor Pro
Veiligheidssystemen

Infrastructuur
293
Webmaster

Siemens Mobility heeft een oplossing ontwikkeld, waarmee kleine series en individuele railvoertuigen in Zwitserland ook van de nieuwste generatie ETCS Level 2-functies gebruik kunnen maken. Dat meldt het Franse spoorvakblad RailTech.be.

De zogenaamde ‘SwissApp’-oplossing is ideaal voor kleine series en individuele railvoertuigen. Met het spoorweg-onderhoudsbedrijf Scheuchzer SA is al een eerste klant binnengehaald. De levering omvat software- en hardware-oplossingen, engineering-diensten en documentatie voor inbedrijfstelling en goedkeuring, meldt RailTech.be/fr.

Programmadirecteur ERTMS Wim Knopperts pleitte eerder al voor de invoering van een ETCS-light versie in kleinere series railvoertuigen. Omdat deze nog niet voor handen was is er besloten om het ERTMS-baanvak tussen Kijfhoek en Roosendaal zo in te richten dat rangeerlocomotieven op de emplacementen in Lage Zwaluwe en Roosendaal voorlopig kunnen blijven rangeren zonder ERTMS. of de SwissApp hierin uitkomst zal bieden, is nog niet duidelijk.

Aanzienlijke kosten

Met de introductie van verschillende routes van level 2 op het reguliere spoornetwerk, kunnen bepaalde Zwitserse routes alleen worden gereden met voertuigen die zijn uitgerust met ETCS. De tussenoplossing met ZUB/Signum en de ETM bakenlezer is voor deze routes niet meer voldoende.

Het upgraden van voertuigen met ETCS brengt doorgaans hoge eenmalige kosten met zich mee. Dit geldt naast engineering, testen en valideren met name voor de kosten van ETCS-goedkeuring en herkeuring van voertuigen.

Bij kleine series, oude of losse voertuigen leiden deze eenmalige kosten tot een economisch onaantrekkelijke eenheidsprijs voor het voertuig. Dit stelt bijvoorbeeld grote uitdagingen aan exploitanten van spoor-onderhoudsvoertuigen (gele vloot), voertuigen in kleine series of historische treinen.

Het uiteindelijke doel van de ETCS SwissApp-oplossing is dan ook om spoorvoertuigen uit te rusten met moderne ETCS Baseline 3 voertuig-uitrusting (on-board unit of OBU) tegen de beste prijs. Daarom focust Siemens Mobility voortdurend op het stroomlijnen en vereenvoudigen van de integratie van OBU’s.

Een ‘plug-and-play’-aanpak

ETCS OBU-producten hebben meestal alleen een generieke typegoedkeuring; de bijbehorende ETCS-componenten moeten voor elk voertuig worden geconfigureerd en aangepast en de OBU-integratie moet voor elk voertuig opnieuw worden goedgekeurd. SwissApp heeft een dergelijke voertuigspecifieke goedkeuring niet nodig.

Hierdoor is deze oplossing vooral ontworpen voor voertuigen die rijden zonder al te veel druk op de dienstregelingen.

Pijlers om het hele proces te vergemakkelijken

Een voertuig-specifieke configuratie van de circa 2000 configuratie-parameters vervalt. Er wordt gebruikgemaakt van een generieke configuratie. Slechts een handvol configuratie-parameters (zoals de afstand tussen de antenne en de punt van het voertuig) hoeft specifiek voor het voertuig te worden geconfigureerd. Deze aanpassing mag niet meer voor elk voertuig worden toegestaan.

Het ETCS-systeem is niet gekoppeld aan een voertuig-controlesysteem. Gegevens zoals voertuiglengte, rempercentage, deurstatus of remstatus worden daarom niet vanuit de trein naar het ETCS doorgestuurd. Indien toch een terugmelding gewenst is (zoals voor de staat van de remmen), gebeurt de terugmelding per draad. Alle communicatie tussen het ETCS-systeem en de trein verloopt via gedefinieerde bedrade interfaces.

Voor de modellering van de remcurve is uitgegaan van zeer conservatieve voertuig-karakteristieken, waardoor voor alle projecten hetzelfde remmodel met de vertragingscurves kan worden gebruikt. Daarom is SwissApp vooral ontworpen en aangepast voor bouwvoertuigen, rangeervoertuigen en historische voertuigen.

Individuele projecten worden uitgevoerd met behulp van het meegeleverde SwissApp-protocol (bestaande uit checklists en sjablonen voor installatie en inbedrijfstelling) om een ​​vereenvoudigde herregistratie van het voertuig te bereiken. Klanten hebben de mogelijkheid om de montage, voertuigtechniek en voertuighercertificering zelf uit te voeren en ontvangen hiervoor sjablonen en lijsten.

Onderdeel van ERTMS

ETCS is een belangrijk onderdeel van het European Rail Traffic Management System (ERTMS), een Europees project om de beveiliging van het spoor te standaardiseren en te verbeteren. Het European Train Control System (ETCS) zet de betekenissen van spoorwegseinen om in ERTMS-rijtoestemmingen en toont deze op de driver machine interface (DMI, het ETCS-bedieniningsscherm) in de cabine of stuurpost aan de machinist of treinbestuurder.

Reacties