Nieuws


Nieuwe generatie spoorseinen zichtbaarder en makkelijker te plaatsen

Nederland
Maandag, 19 juli '21 via Spoor Pro

Infrastructuur
782
Webmaster

Er is op 1 juni een nieuw ontwerpvoorschrift (OVS) en een nieuwe richtlijn (RLN) verschenen voor seinportalen en lichtseinen. Hierin is een ‘nieuwe generatie’ seinen opgenomen. SpoorPro sprak Dimitri Witte, technische specialist in de railinfra, over deze aanpassing in de railinfracatalogus van ProRail.

“De nieuwe generatie seinen (zie afbeelding hieronder, red.) is veel smaller dan de seinen die tot nu toe in het spoor zijn toegepast. Het voordeel van de nieuwe seinen is dat deze makkelijker te plaatsen zijn en minder belemmerd worden door bovenleidingspalen en uithouders”, legt Witte uit. “Omdat de nieuwe seinen smaller zijn, zijn ze kleiner en beter te positioneren met het oog op het Profiel Vrije Ruimte.” Het Profiel van Vrije Ruimte (PVR) is de ruimte boven en naast het spoor waar binnen zich geen objecten mogen bevinden, die het spoorvervoer kunnen hinderen.

Cijferbak ingebouwd

“Jarenlang zijn op het Nederlandse spoor seinen met 3 led-units toegepast of in sommige gevallen zelfs nog gloeilampen”, vertelt de technisch specialist. Hij wijst erop dat er nu een sein op de markt komt met 1 of 2 led-units die de kleuren rood, geel, groen en wit kunnen tonen. De cijferbak is in het sein ingebouwd.

Nieuwe generatie seinen
De nieuwe generatie seinen.

Toepassen in nieuwbouwprojecten

Sinds 1 januari 2021 moet de nieuwe generatie seinen in principe bij alle nieuwbouwprojecten worden toegepast. Daarbij wordt wel van project tot project bekeken of het plaatsen van de nieuwe seinen niet te veel invloed hebben op de bestaande situatie. “Er is op dit moment sprake van een overgangsperiode. Als er bijvoorbeeld maar een sein moet worden geplaatst of vervangen bij een aanpassing van een bestaande baan, dan kan er bijvoorbeeld worden gekozen om een oude generatie sein te plaatsen. Dit om te voorkomen dat alle seinen op een traject moeten worden vervangen.”

Uiteindelijk is het de bedoeling dat alle seinen op het Nederlandse spoor worden vervangen door de nieuwe generatie seinen. Dit zal naar verwachting tientallen jaren duren.

Reacties