Nieuws


Eerste 835 meter lange goederentrein maakt testrit van Duitsland naar Zweden

Duitsland
Maandag, 03 mei '21 via Spoor Pro

Infrastructuur
214
Webmaster

Tussen Duitsland en Zweden is afgelopen maand voor het eerst een testrit gemaakt met een 835 meter lange trein van Duitsland naar Zweden. De trein vertrok op 17 april vanuit Maschen in Duitsland en arriveerde de volgende ochtend in Malmö. De test was een samenwerking tussen de Zweedse transportadministratie, DB Cargo, DB Netze en Banedanmark. Het is voor het eerst dat zo’n lange trein over de Sontbrug rijdt die Denemarken en Zweden met elkaar verbindt.

Zweden staat op dit moment in de meeste gevallen slechts 630 meter lange treinen toe. Een belangrijke uitzondering is de Ertslijn tussen Luleå en Narvik, waar goederentreinen een lengte van 750 meter mogen tellen. Met een treinlengte van 835 meter kunnen 55 45-voets containers worden getrokken, tegenover 41 bij een treinlengte van de momenteel toegestane 630 meter. “Dit is een goede investering om het Zweedse doel te bereiken om de uitstoot van binnenlands vervoer tegen 2030 met 70 procent te verminderen ten opzichte van 2010”, zegt de projectmanager van de Zweedse transportadministratie, Michel Gabrielsson.

De testrit

De bij de test betrokken partijen willen aantonen in hoeverre de goederencapaciteit kan worden vergroot met langere, zwaardere en snellere goederentreinen en in hoeverre dit mogelijk is met één locomotief. Dit is vooral interessant omdat de locomotief de grootste kostenpost voor de vervoerder is. De kosten hiervan staan vast per trein, terwijl elk extra aangekoppeld rijtuig voor extra inkomsten zorgt.

De testrit werd uitgevoerd met een enkele locomotief, een treinlengte van 835 meter, een wagongewicht van 2.300 ton en snelheden tot 120 kilometer per uur. De toegestane snelheid werd voor elk traject afzonderlijk bepaald, afhankelijk van het spoorbeveiligingssysteem in combinatie met het remvermogen van de trein en het soort wagons dat in de goederentrein is opgenomen.

Shift2Rail

De testrit maakt deel uit van het FR8RAIL II-project binnen het Europese onderzoeks- en innovatieprogramma Shift2Rail. Binnen Shift2Rail plant de Zweedse Transportadministratie verdere tests in Zweden om aan te tonen dat er meer mogelijk is als de infrastructuur wordt aangepast.

Reacties