Nieuws


Digital Automatic Coupling (DAC) in testfase aanbeland

Duitsland
Donderdag, 14 januari '21 via Spoor Pro

Infrastructuur
383
Webmaster

Alle goederentreinen in Europa moeten over tien jaar zijn uitgerust met dezelfde digitale automatische koppelingen (DAC). Dit zou onder meer moeten leiden tot 40 procent meer capaciteit op rangeerterreinen. In Duitsland gingen onlangs de eerste tests van vier verschillende typen van start voor het pilotproject in opdracht van het Duitse ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur (BMVI) dat afgelopen zomer begon.

De tests vinden plaats in Görlitz aan de grens van Duitsland met Polen. Er worden daar proeven uitgevoerd met verschillende wagenbelastingen en snelheden in verschillende baanradii. Voor de technische tests werden twaalf goederenwagens uitgerust met koppelingssystemen van vier verschillende fabrikanten. Uiteindelijk zal een Europese commissie de keuze gaan maken voor één systeem. Vervolgens wordt dit systeem getest in een 24 wagons tellend testtrein die enkele maanden door verschillende EU-landen en Zwitserland gaat rijden.

Meer capaciteit

Het systeem wordt onder meer getest onder dagelijkse omstandigheden op rangeerterreinen. De capaciteit van deze terreinen kan volgens projectmanager Ulrich Meuser met wel 40 procent worden vergroot. Meuser: “We liggen precies op schema. We kunnen de goede werking van de koppelingen alleen testen met uitgebreide tests onder reële omstandigheden. Het is echter al aangetoond dat de DAC het samenstellen van goederentreinen aanzienlijk versnelt en daarmee meer capaciteit op het spoor creëert. Op deze manier levert de DAC een beslissende bijdrage aan het succes van de modal shift. Daarnaast ontlast DAC het personeel op de emlacementen van het fysieke werk omdat handmatige schroefkoppelingen tot het verleden gaan behoren.”

In het goederenvervoer per spoor in Europa worden al meer dan 100 jaar bijna uitsluitend schroefkoppelingen gebruikt. Deze worden volledig handmatig aan- en afgekoppeld. Om de wagons te koppelen wordt een beugel van 20 kg op de haak van de volgende trolley geplaatst. De koppeling wordt vervolgens opgespannen door een schroefverbinding achter de beugel aan te draaien. Een Digitale Automatische Koppeling verbindt goederenwagons automatisch met elkaar. Het maakt een mechanische verbinding tussen de wagons zonder handmatig werk door het rangeerpersoneel. Alleen al DB Cargo koppelt dagelijks ongeveer 54.000 wagons en treinen in Duitsland. Het totale Europese goederenvervoer per spoor komt zelfs op zo’n 400.000 koppelprocessen per dag.

Uniforme automatische koppeling

In de afgelopen decennia zijn er verschillende pogingen gedaan om een ​​uniforme automatische koppeling in Europa te introduceren, waarvan de laatste in de jaren negentig. De focus lag hierbij alleen op de puur mechanische koppeling en de aansluiting van de luchtleiding. Deze aanpak werd tot nu toe als niet rendabel genoeg ervaren door de sector. Van het DAC-systeem is de verwachting dat het dit wel zal zijn vanwege het gebruik van stroom- en datalijnen. DAC leidt hiermee tot grootschalige digitalisering van het goederenvervoer, waardoor de voordelen en het economisch potentieel veel groter zijn.

Het huidige onderzoeksproject loopt tot eind 2022. Het Federale Ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur (BMVI) trok er 13 miljoen euro voor uit en er is een consortium (DAC4EU) van zes bedrijven bij betrokken. Naast Deutsche Bahn en dochterbedrijf DB Cargo zijn dat de Zwitserse en Oostenrijkse spoorgoederenvervoerders SBB Cargo en Rail Cargo Austria en materieeleigenaren/fabrikanten Ermewa, GATX Rail Europe en VTG.

Bijna half miljoen wagons

De kansen voor een Europabrede uitrol van de digitale automatische koppeling is volgens DB nog nooit zo groot geweest als nu. De introductie moet in 2030 grotendeels afgerond moet zijn, met een traject van zes tot acht jaar – zou de introductiefase uiterlijk in 2023/2024 moeten beginnen. Het ombouwen van alle goederentreinen is een enorm project. Volgens cijfers van de Duitse overheid gaat het in de 27 EU-landen en in Groot-Brittannië, Zwitserland en Noorwegen om 490.000 goederenwagons en 17.000 locomotieven die moeten worden omgebouwd.

Reacties