Nieuws


Onderzoek: Traxx-locomotief valt het vaakst uit op HSL-Zuid

Nederland
Donderdag, 10 oktober '19 via Spoor Pro
Stiptheid

Infrastructuur
538
Webmaster

De Traxx-locomotief zorgt op de HSL-Zuid voor het meest aantal storingen. De handelingen die een Traxx-locomotief vraagt bij een sluispassage maakt het systeem storingsgevoelig. Dat blijkt uit een analyse van spoorvervoerder NS, waarvan staatssecretaris Van Veldhoven de Tweede Kamer in een brief op de hoogte heeft gesteld.

Omdat er van het Traxx-materieeltype ongeveer 120 treinen per richting per dag rijden, tegenover de Thalys en Eurostar die respectievelijk 14 en 3 keer per dag rijden, is er een relatieve vergelijking gemaakt van het aantal verstoringen. Daaruit blijkt dat voor de IC Brussel (Traxx) heeft 0,074 procent van de sluispassages tot een storing geleid, voor de IC Direct en IC Den Haag- Eindhoven (Traxx) 0,061 procent, gevolgd door de Eurostar met 0,044 procent en de Thalys met 0,021 procent.

Spanningsluizen

De HSL-Zuid heeft spanningssluizen, waarbij de elektrische treinen overgaan van de ene op de andere bovenleidingsspanning. Daarbij is een korte onderbreking van de stroom vanuit de bovenleiding. Als dit verkeerd gaat, dan kan het zijn dat een trein in de sluis komt stil te staan. Dat heeft als gevolg dat deze door een andere trein moet worden weggesleept, zoals ook woensdagmiddag (gisteren) opnieuw het geval was.

De problemen met de spanningssluizen zijn niet nieuw. In een langetermijnvisie hebben ProRail en NS in oktober vorig jaar gepleit voor verschillende aanpassingen om de prestaties op de HSL-Zuid te verbeteren. Naast de upgrade van het ERTMS-systeem op de hogesnelheidslijn, stelden de spoorbedrijven voor om twee spanningssluizen op de hogesnelheidslijn aan te passen.

Daarbij gaat het om de opgang naar de HSL-Zuid bij Hoofddorp en Zevenbergschen Hoek. Voor het verbeteren van de omschakeling is ‘een geografische scheiding van de energievoorziening en het beveiligingssysteem nodig’ om het ‘aantal en effect van verstoringen sterk te verminderen’. Bij het verplaatsen van de transitie bij Zevenbergschen Hoek dient volgens ProRail en NS ook het inrijdspoor te worden verlengd.

Investering

Daarvoor is volgens NS en ProRail een investering nodig van tussen de 478 en 697 miljoen euro, maar het ministerie maakte destijds al bekend hier geen extra geld voor vrij te willen maken. Onder meer vanwege de komst van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG). Van Veldhoven verwacht dat deze treinen beter zullen functioneren op de hogesnelheidslijn. NS en ProRail denken echter dat er meer voor nodig is om de prestaties op de HSL-Zuid aanzienlijk te kunnen verbeteren.

“Eén van de verschillen tussen het huidige materieel, namelijk de handelingen die worden gevraagd van machinisten bij een spanningsovergang, wordt weggenomen door de ICNG. De ICNG kan meer geautomatiseerd spanningssluizen passeren, heeft kortere keer- en halteertijden en betere bedieningsinterfaces”, aldus de bewindsvrouw in haar brief aan de Kamer.

Aankomstpunctualiteit

Volgens de analyse van NS scoort Traxx-materieel beter op aankomstpunctualiteit, maar slechter op uitval dan Thalys en Eurostar. “Dit wordt verklaard door het beleid dat Thalys en Eurostar zoveel als mogelijk blijven rijden, desnoods via een andere route met uiteindelijk een vertraagde aankomst.” De intercitytreinen, die aangedreven worden door het Traxx-materieel worden bij storingen eerder opgeheven “om een olievlekwerking op andere treinen op de HSL te voorkomen”.

Reacties