Nieuws


Europees verbod op treinfusie Siemens en Alstom

Duitsland
Donderdag, 07 februari '19 via Spoor Pro

Financieel
567
Webmaster

De Europese Commissie heeft de treinfusie tussen het Duitse Siemens en Franse Alstom geblokkeerd. De geruchten gonsden al de afgelopen weken dat Eurocommissaris Margrethe Vestager (Mededinging) het samengaan zou verbieden en vandaag heeft ze bevestigd dat ze de fusie inderdaad definitief niet goedkeurt. De transactie is volgens haar ook niet nodig om tegenwicht te bieden tegen concurrentie vanuit China, een argument dat de voorstanders vaak aandragen.

Volgens Vestager zou de fusie de concurrentie op de markten voor spoorwegsignaleringssystemen en hogesnelheidstreinen hebben geschaad. De maatregelen die Alstom en Siemens hebben voorgesteld om tegemoet te komen aan de bezwaren van de Europese Commissie vond Vestager zwaar onvoldoende.

“Miljoenen passagiers in Europa vertrouwen dagelijks op moderne en veilige treinen. Siemens en Alstom zijn beide kampioenen in de spoorwegsector. Zonder afdoende oplossingen zou deze fusie hebben geleid tot hogere prijzen voor signaleringssystemen die de veiligheid van passagiers waarborgen en voor de volgende generaties hogesnelheidstreinen”, zo verklaarde Vestager in een toelichting op haar besluit.

Minder concurrentie

Voorafgaand aan het besluit heeft de Commissie onderzoek gedaan naar de effecten van de fusie, waarbij de twee grootste spelers in Europa zouden samengaan. “De fusie zou de onbetwiste marktleider in sommige signaleringsmarkten en een dominante speler in hogesnelheidstreinen hebben gecreëerd. Het zou de concurrentie op beide gebieden aanzienlijk hebben verminderd, waardoor klanten, waaronder spoorwegondernemingen en spoorweginfrastructuurbeheerders, van een keuze aan leveranciers en producten zijn beroofd”, stelt de Europese Commissie.

De afgelopen maanden is van alle kanten druk uitgeoefend op de commissie door brancheorganisaties, concurrenten, vakbonden en nationale overheden. Vier nationale mededingsautoriteiten, waaronder de Nederlandse ACM (Autoriteit Consument & Markt), trokken samen op in hun protest tegen de voorgenomen fusie. Vanuit de Franse overheid kwamen juist positieve geluiden. De tegenstanders vreesden dat de transactie tot minder concurrentie, innovatie en keuze zou leiden en hogere prijzen voor de afnemers van snelle treinen en signaleringssystemen.

China

De Europese Commissie deelt die zorgen. Ze vreest dat de fusie concurrentie op twee terreinen in de weg staat: voor signaleringssystemen en voor hogesnelheidstreinen vanaf 300 kilometer per uur. De argumenten die Alstom en Siemens heeft aangedragen om uit te leggen waarom een fusie leidt tot meer efficiency vond de EC niet overtuigend.

In haar onderzoek heeft de commissie ook buiten Europa gekeken, met name naar de concurrentie van Chinese leveranciers. Volgens de EC leveren Chinese bedrijven op dit moment nog geen signaleringssystemen aan Europa. Ze zouden zelfs nog geen deel hebben genomen aan Europese aanbestedingen. Ook op het gebied van hogesnelheidstreinen denkt de Europese Commissie dat het wel mee zal vallen met de concurrentie vanuit China.

Tegenslag

Alstom en Siemens betreuren het besluit van de Europese Commissie. “Dit is een duidelijke tegenslag voor de industrie in Europa. Alstom is er samen met Siemens van overtuigd dat de transactie aanzienlijke waarde zou hebben gecreëerd voor de wereldwijde mobiliteitssector, de Europese spoorwegindustrie, klanten, reizigers en forensen, zonder de Europese concurrentie te schaden. Het zou ook de oprichting mogelijk hebben gemaakt van een Europese speler die de groeiende concurrentie van bedrijven van buiten de EU het hoofd kan bieden”, laat Alstom in een reactie weten.

Reacties