Nieuws
Duitsland
Woensdag, 24 december '25 via VRT NWS
Stiptheid
Dienstverlening
288
Webmaster
Het afgelopen jaar reed 88,6 procent van de hogesnelheidstreinen, IC-treinen en langeafstandstreinen in ons land op tijd. Dat blijkt uit een vergelijkende studie van de technologische startup Chuuchuu over stipheid en treinvertragingen in 7 Europese landen, waaronder ons. Ons land moet alleen Zwitserland en Nederland laten voorgaan en doet het stukken beter dan Duitsland, waar amper 58,5 procent op tijd reed.
Het voorbije jaar hebben de hogesnelheidstreinen, IC-treinen en langeafstandstreinen in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Italië 71,3 miljoen minuten of 136 jaar vertraging laten optekenen. Duitsland alleen is goed voor 67 jaar vertraging, bijna even veel als de 6 andere landen samen.
Dat heeft Chuuchuu uitgerekend, een technologische startup die werkt aan een reisplanner voor treinreizen met een focus op betrouwbaarheid. "We proberen mensen te overtuigen om vaker de trein te nemen", legt CEO Arne Nys uit.
Dat Zwitserland de meest stipte treinen heeft, hoeft niet te verwonderen: 97,8 van de treinen reed er het afgelopen jaar op tijd. Zwitserland geldt zowat als hét voorbeeld van efficiënt openbaar vervoer in Europa.
In Nederland reed 93,9 procent op tijd, in ons land 88,6 procent, maar in Duitsland amper 58,5 procent. "De perceptie in ons land is nochtans vaak slechter", aldus Arne Nys. Chuuchuu gebruikt een stiptheidsmarge van 5 minuten: treinen worden als stipt beschouwd als ze minder dan 5 minuten vertraging hebben op het eindstation.
Voor ons land liggen de stiptheidscijfers lager dan de cijfers van de NMBS. Die schommelen naargelang van de maand tussen 89,6 en 93,7 procent. De NMBS gebruikt een stiptheidsmarge van 6 minuten en telt ook álle treinen mee.
Chuuchuu telt alleen de hogesnelheidstreinen, de internationale treinen en de IC-treinen, dus niet de S-, L- en P-treinen. Treinen met kortere trajecten maken minder vertraging.
Een andere bedenking is dat je IC-treinen in kleinere landen als ons land, Nederland en Zwitserland eigenlijk niet een op een kan vergelijken met IC-treinen in grotere landen Duitsland of Italië. "Een Belgische IC-trein zou in Duitsland een regionale exprestrein heten", zegt Arne Nys. "Hoewel we die niet meetellen, weten we dat de Duitse regionale treinen ook veel vertraging maken, gewoon omdat ze hetzelfde spoor gebruiken als de langeafstandtreinen."
"Bij vertragingen speelt niet alleen de afstand een rol, maar ook de bezetting van het spoor. Je kan stellen dat Duitsland slachtoffer is van zijn eigen succes, want daar reizen relatief veel meer mensen met de trein."
Nachttrein of nachtmerrie?
Merkwaardig genoeg laten de Europese nachttreinen de grootse vertragingen optekenen. Volgens Arne Nys heeft dat te maken met de langere trajecten die deze treinen afleggen, met complexe procedures aan de landsgrenzen en met de concurrentie met goederentreinen om voorrang te krijgen. De 3 meest vertraagde treinen zijn allemaal nachttreinen.
- Stockholm-Berlijn (gemiddeld 81,1 minuten)
- Innsbruck-Amsterdam (gemiddeld 80,8 minuten)
- Wenen- Amsterdam (gemiddeld 79,1 minuten)
De meest vertraagde dagtrein was de EC-verbinding Zürich-Hamburg (gemiddeld 59,4 minuten)
En in België?
In eigen land zien we een gelijkaardig fenomeen: de grootste vertragingen zien we bij de nachttreinen,de HST-treinen van en naar Duitsland en bij de Eurostar-verbinding Amsterdam-Brussel-Londen.
- European Sleeper ES 452 Praag-Brussel (gemiddeld 29,6 minuten)
- Nightjet NJ 478 Mainz-Brussel (gemiddeld 25,4 minuten)
- Nightjet NJ 40468 Wenen-Brussel (gemiddeld 21,1 minuten)
- HST-trein ICE 318 Frankfurt-Brussel (gemiddeld 19,8 minuten)
- HST-trein ICE 10 Frankfurt-Brussel (gemiddeld 17,4 minuten)
- HST-trein Eurostar 9115 Amsterdam-Brussel-Londen (gemiddeld 15,5 minuten)
- HST-trein Eurostar 9474 Keulen-Brussel-Parijs (gemiddeld 13,7 minuten)
- HST-trein Eurostar 9426 Dortmund-Brussel-Parijs (gemiddeld 13,5 minuten)
De meest stipte verbinding is die tussen Aarlen en Luxemburg.
Voor wat de stations betreft, zien we dat vooral enkele stations in Limburg en Luik de grootste vertragingen optekenen. Dat heeft meestal te maken met enkele lijnen met enkelspoor en in Luik ook met de internationale treinen vanuit Duitsland.