Nieuws
Italië
Donderdag, 18 december '25 via Railtech
Ongeluk - ramp
159
Webmaster
Een Italiaanse rechtbank heeft drie verdachten in eerste aanleg veroordeeld tot gevangenisstraffen voor de ontsporing in februari 2020 van een Frecciarossa 1000 hogesnelheidstrein bij Lodi, een ramp waarbij twee machinisten om het leven kwamen en meerdere passagiers gewond raakten. Ondertussen werden twee andere ingenieurs van Alstom vrijgesproken.
Vijf jaar geleden werd het Italiaanse hogesnelheidsspoorwegsysteem opgeschrikt toen een Frecciarossa Milaan-Salerno met een snelheid van 298 km/u ontspoorde in de buurt van Livraga bij Lodi. Het dodelijke ongeluk, waarbij twee machinisten om het leven kwamen en 31 andere mensen gewond raakten, leidde tot een diepgaand onderzoek naar het onderhoud van wissels, testprotocollen en het gebrek aan geautomatiseerde controles om de logica van seinen te verifiëren. Nu heeft een gerechtelijke uitspraak in eerste aanleg strafrechtelijke aansprakelijkheid vastgesteld voor de tekortkomingen die verband houden met de ramp.
Voorzittend rechter Angelo Gin Tibaldi bevestigde eerder deze week in een volle rechtszaal in Lodi de veroordeling van een ex-directeur van infrastructuurbeheerder Rete Ferroviaria Italiana (RFI) en twee werknemers van Alstom. De zwaarste straf – drie jaar en twee maanden gevangenisstraf – werd opgelegd aan Valerio Giovine, de toenmalige productiedirecteur van RFI. De aanklagers hadden twee jaar en 10 maanden geëist.
Een tijdelijke werknemer van Alstom, Mario Caccioppoli, werd veroordeeld tot twee jaar en acht maanden nadat hij was geïdentificeerd als de materiële auteur van een montagefout waarbij twee actuatordraden werden omgekeerd tijdens werkzaamheden in de fabriek van Alstom in Florence. Giovanni Iantorno, een tester bij Alstom, kreeg twee jaar en 10 maanden omdat hij de defecte assemblage tijdens het testen niet had ontdekt.
Twee andere werknemers van Alstom – Andrea Morganti, verantwoordelijk voor de testprocedures, en Francesco Muscatello- werden vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs. De aanklachten in de hele zaak waren onder andere nalatige treinramp, dubbele doodslag en meervoudig lichamelijk letsel.
Het had een bloedbad kunnen zijn
De ontsporing vond plaats rond 05:30 uur op 6 februari 2020 bij wissel 5 in Livraga, in het gebied Lower Lodi in de buurt van Milaan. De leidende motorwagen kwam terecht op een doodlopend spoor, waarbij de machinisten Giuseppe Cicciù, 51, en Mario Dicuonzo, 59, op slag om het leven kwamen. Automatisch remmen voorkwam een grotere ramp, maar tien passagiers raakten ernstig gewond.
De emoties liepen hoog op in de rechtszaal toen de families van de slachtoffers naar de uitspraak luisterden. Federico, de zoon van Mario Dicuonzo, zei dat de tragedie “voorkomen had kunnen worden” en waarschuwde dat het “een bloedbad had kunnen worden”. Hij voegde eraan toe dat hij weliswaar respect had voor het werk van de rechtbank, maar dat niet alle verantwoordelijken terecht hadden gestaan.
De aansprakelijkheid voor de crash is tot nu toe verdeeld over meerdere juridische sporen. De families van de slachtoffers waren geen civiele partij in de strafzaak, omdat ze al een schadevergoeding hadden ontvangen in aparte civiele zaken, waardoor de vakbond Filt Cgil Lombardia – vertegenwoordigd door advocaat Ettore Zanoni- de enige civiele partij in de rechtszaal was. In juli 2023 werden twee onderhoudsmedewerkers van RFI, die enkele uren voor de ontsporing de wisselaandrijving van Livraga hadden vervangen, veroordeeld en na hoger beroep veroordeeld tot voorwaardelijke straffen van één jaar en acht maanden.
In zijn motivering wees het openbaar ministerie van Lodi op een keten van fouten in plaats van één enkele fout. Er werden drie hoofdoorzaken vastgesteld: een defecte wisselaandrijving van Alstom, onvoldoende training voor RFI-onderhoudspersoneel over uitlijningstests en, meer in het algemeen, het ontbreken van automatische controlesystemen die de correcte werking van de signaleringslogica in het hele land kunnen controleren.
Reactie Alstom
Alstom zegt dat het de uitspraak zal bestuderen zodra de volledige motivering is gepubliceerd. “Terwijl we wachten op de volledige details en redenen voor de uitspraak, willen we onze voortdurende toewijding aan veiligheid en naleving in al onze activiteiten herhalen”, aldus het bedrijf. “We zijn vastbesloten om de hoogste normen te handhaven, onze interne controles te versterken en een cultuur te bevorderen waarin preventie, kwaliteit en veiligheid altijd onze topprioriteiten zijn. Bovenal blijven onze gedachten bij de slachtoffers en hun families.”