Nieuws


ACM: HSL nog niet ‘afbetaald’, dus heffing voldoet aan Europese regels

Nederland
Woensdag, 26 november '25 via Spoor Pro

Financieel
158
Webmaster

De Autoriteit Consument & Markt heeft onderzoek gedaan naar het hogere tarief dat spoorvervoerders moeten betalen voor het gebruik van de hogesnelheidslijn (HSL): ze zogeheten HSL-heffing. De ACM heeft onderzocht of de HSL-heffing voldoet aan de voorwaarden in Europese spoorwetgeving. ‘Uit het onderzoek is gebleken dat de HSL-heffing hieraan voldoet’, zo meldt de ACM vandaag.

De Autoriteit heeft naar aanleiding van een signaal van een spoorvervoerder ambtshalve onderzoek gedaan naar het Besluit HSL-heffing 2015. Hierin staan regels over een hoger tarief dat spoorvervoerders moeten betalen als zij gebruik maken van de HSL. Dit tarief wordt de HSL-heffing genoemd. De HSL-heffing is iets anders dan de HSL-toeslag, die NS rekent aan reizigers die tussen Schiphol en Rotterdam gebruikmaken van de HSL. Formeel is NS de enige vervoerder op de HSL, aangezien Eurostar onder de concessie van de NS rijdt op de HSL. NS verrekent de heffing met Eurostar.

De HSL-heffing is aanzienlijk hoger dan de tarieven om over normaal spoor te rijden. Dit heeft te maken met het feit dat de HSL duurder was om aan te leggen en tevens met de manier waarop de aanleg van de HSL destijds is gefinancierd. ‘Tarieven voor spoorgebruik moeten voldoen aan Europese wetgeving, dit geldt dus ook voor de HSL-heffing’, aldus de Autoriteit. ‘De HSL-heffing is gebaseerd op een wetsartikel in de Europese SERA-richtlijn voor specifieke investeringsprojecten. Op basis van dit wetsartikel mag er alleen een hoger tarief in rekening worden gebracht als het spoor zonder dit hogere tarief niet zou zijn aangelegd.’

Niet afbetaald
Uit de geschiedenis van aanleg van de HSL blijkt dat er een bijdrage van 1,8 miljard gulden (prijspeil 1996) van private ondernemingen nodig was om de begroting rond te krijgen, zo zocht de ACM uit. ‘De Nederlandse staat heeft dat bedrag voorgeschoten en jaarlijks wordt een deel daarvan geïnd via de HSL-heffing’, legt de Autoriteit uit. ‘Dit betekent dat de HSL niet zou zijn aangelegd zonder dit extra tarief. De ACM legt echter de Europese regels zo uit dat zodra dit bedrag eenmaal is geïnd, er geen grondslag meer bestaat voor het innen van de HSL-heffing.’

De ACM onderzocht daarom hoeveel er in totaal is geïnd via de HSL-heffing en of het project daarmee al is afbetaald. ‘Uit het onderzoek van de ACM blijkt dat het bedrag dat de Nederlandse staat heeft voorgeschoten voor de aanleg van de HSL nog niet volledig is geïnd. Hierbij heeft de ACM rekening gehouden met de discontovoet. Dat is een percentage waarmee de bedragen worden teruggerekend naar de geldwaarde van de jaren waarin het geld is voorgeschoten door de Nederlandse staat. Naar verwachting zal het bedrag ten minste de komende tien jaar nog niet volledig zijn geïnd. De HSL-heffing voldoet daarmee aan de voorwaarden van de Europese wetgeving.’

Reacties