Nieuws


Krijgen gezinnen nog korting en wat met senioren? 13 vragen over de nieuwe tarieven die NMBS vandaag lanceert

België
Woensdag, 15 oktober '25 via VRT NWS

Dienstverlening
98
Webmaster

Vanaf vandaag past de NMBS haar prijzen aan, maar er is nog veel onduidelijkheid. Moeten sommige 65-plussers toch meer betalen? Hebben grote gezinnen nog recht op korting? En waarom is er een prijsverschil tussen spits- en daluren? Consumentenprogramma 'WinWin' schotelt Dimitri Temmerman, NMBS-woordvoerder, 13 prangende vragen voor.

Vorige week heeft de NMBS aangekondigd dat ze vanaf 15 oktober 2025 - vandaag dus - met een volledig nieuw ticketsysteem van start gaat. Woordvoerder Dimitri Temmerman verzekert dat reizen voor de meeste mensen goedkoper en minder complex wordt. De vervoersmaatschappij hoopt hiermee tegen 2032 zo'n 30 procent meer reizigers aan te trekken. Maar toch zijn er nog veel vragen. Wij lijsten ze op.

Waarom verschilt de prijs van een rit tijdens spits- en daluren?

De NMBS focust in het nieuwe systeem op twee grote veranderingen: enerzijds worden ticketprijzen vanaf vandaag berekend op basis van de afstand van een rit (in kilometer). Anderzijds is er een prijsverschil tussen reizen tijdens spits- en daluren.

Die keuze lag al lange tijd op tafel. De NMBS hoopt met de nieuwe regel meer reizigers die in hun vrije tijd reizen, naar de trein te lokken. "Vanaf december komen er ook meer treinen bij, zo zullen we bijvoorbeeld extra late treinen naar grote steden als Brussel en Antwerpen inleggen in de weekends en op vrijdag", zegt Temmerman.

Van hoe laat tot hoe laat duurt de spits?
De spitsuren liggen tussen 6 en 9 uur 's morgens en 16 en 18 uur 's avonds. Reizen tijdens de daluren kan voor 6 uur 's ochtends, tussen 9 en 16 uur en na 18 uur 's avonds.

Hoeveel betaal ik als pendelaar van en naar mijn werk?
Wie naar zijn of haar werk pendelt tijdens de spitsuren, blijft dezelfde prijs betalen als vandaag. Wel komt er een vaste maximumprijs voor gewone tickets. De prijzen voor abonnementen blijven voor iedereen ongewijzigd.

Ik neem 2 treinen naar zee. De eerste vertrekt tijdens de spits, de tweede tijdens de daluren. Welk tarief betaal ik?
Om de prijs van je ticket te bepalen, kijkt de NMBS naar het uur waarop je in de eerste trein stapt. Een eventuele overstap wordt dus niet meegerekend om je tarief te bepalen.

Wat is de Train+kaart en hoe duur is die?
Volledig nieuw in het systeem is de Train+kaart, een voordeelkaart waarmee je 40 procent extra korting kunt krijgen tijdens de daluren en in het weekend. De kaart is dus niet gratis en zal je pas vanaf een bepaald aantal ritten een voordeel opleveren, afhankelijk van je eigen situatie. Dankzij de kaart is er ook een voordelig maximumtarief voor wie vaker de trein neemt, ook tijdens de spits. Zo betaal je niet meer dan 14 euro per rit.

Voor volwassenen kost de Train+kaart 6 euro per maand of 48 euro per jaar als je meteen voor een heel jaar bestelt. Jongeren, senioren en personen met een verhoogde tegemoetkoming betalen 4 euro per maand of 32 euro per jaar. Wie voor 4 januari 2026 zo'n kaart koopt, krijgt 50 procent korting.

De maandelijkse Train+kaart is altijd een volledige maand geldig. Die periode start op het moment van je aankoop.

Waar kan ik een Train+kaart kopen?
Je kan je Train+kaart zowel online, via de ticketautomaten als aan het loket kopen. Het systeem van de kaart wordt dan aan je MoBIB-kaart of je online profiel op MyNMBS gekoppeld. Je hebt ook de optie om de kaart als een losse QR-code af te drukken en zo mee te nemen.

Wie krijgt extra korting?
Sommige groepen reizigers krijgen een basiskorting van 40 procent op hun tickets: senioren (65-plussers), jongeren (-26 jaar) en mensen met een verhoogde tegemoetkoming. Die korting krijgen ze altijd, ongeacht de afstand of het tijdstip van hun treinrit.

Tot 4 kinderen (-12) mogen gratis met je meereizen.

Kan ik die korting combineren met een Train+kaart?
Ja, dat mag. Als je je gewone korting combineert met een Train+kaart, krijg je er nog eens een korting van 40 procent bovenop tijdens daluren en in het weekend. Met zo'n kaart kost een rit voor senioren, studenten en personen met een tegemoetkoming ook niet meer dan 5,5 euro.

De Train+kaart is voor deze groep ook goedkoper, namelijk 4 euro per maand of 32 euro per jaar, of wie hem voor 4 januari koopt: 2 euro per maand.

Klopt het dat sommige senioren net meer moeten betalen?
Heel wat senioren voelen zich door het nieuwe ticketsysteem in de steek gelaten. Zij die maar af en toe de trein nemen en dat toevallig op het "foute" tijdstip doen, zullen meer moeten betalen dan vroeger.

Tot gisteren betaalden senioren een vast bedrag van 8,50 euro voor een ticket. Die seniorenprijs kregen ze wel enkel als ze tijdens de daluren reden. Die 'hinderpaal' valt nu weg: zo zal het nu soms interessanter zijn om bijvoorbeeld een gewoon ticket aan te kopen voor kortere afstanden. Want met het nieuwe systeem krijgen senioren altijd korting en kunnen ze ook voor 9 uur ’s ochtends goedkoper rijden. Met de Train+ kaart krijgen ze ook nog eens extra korting.

Reizen grote gezinnen goedkoper?
Je krijgt geen korting meer met een kaart van Grote Gezinnen. Die kan je dus vanaf vandaag niet meer gebruiken. De NMBS heeft deze kaarten niet meer opgenomen in het nieuwe systeem omdat ze niet meer van deze tijd zijn.

"Eenoudergezinnen die het financieel moeilijker hebben, kregen met die kaart geen korting, terwijl tweeoudergezinnen met 3 kinderen daar wel recht op hadden. Nu reist elk kind aan eenzelfde bedrag en komt daar voor sommigen nog een verhoogde tegemoetkoming bovenop", zegt Dimitri Temmerman.

Ik heb nog maar net een meerrittenkaart gekocht. Blijft die geldig?
Een aantal meerrittenkaarten en kortingskaarten verdwijnen. Zo zullen er geen multipassen of 10-rittenkaarten meer verkocht worden.

Maar: een multipas blijft sowieso 6 maanden geldig. Alles wat je voor 15 oktober 2025 dus hebt aangekocht, mag je nog gebruiken tot zijn uiterste geldigheidsdatum.

Ook je 10-rittenkaart mag je blijven gebruiken tot ze de vervaldatum bereikt heeft.

Hoe weet ik dat ik niet te veel betaal?
Het nieuwe ticketsysteem is vrij complex. Toch hoeven reizigers zich volgens de NMBS geen zorgen te maken om te veel te betalen. Via de website en app kan je een prijssimulator gebruiken. Die berekent de kostprijs van jouw reistraject met en zonder Train+kaart. Bovendien zal je als gebruiker altijd het goedkoopste tarief voorgesteld krijgen.

Om met de NMBS-app op je smartphone van de nieuwe tarieven te kunnen genieten moet je wel de nieuwste app-versie downloaden. Je verwijdert dus best de oudere versie, installeert de vernieuwde versie en logt opnieuw in op je My-NMBS account.

Ik heb de online simulatie gedaan en krijg twee prijzen te zien. Welke is nu de juiste?
Je krijgt in de simulatie steeds twee prijzen te zien. De prijs die je betaalt zonder Train+kaart en de prijs die je zou betalen als je een Train+kaart aankoopt.

"Mensen zullen sowieso hun weg nog moeten vinden doorheen het nieuwe aanbod. Je kan dus altijd de hulp inroepen van de online simulator en er staan vandaag zo'n 250 extra NMBS-medewerkers in verschillende Belgische stations die je extra uitleg kunnen geven", zegt Dimitri Temmerman nog.

Reacties