Nieuws


Eurostar mogelijk geconfronteerd met stakingen voor Kerstmis als RMT vakbond stembiljetten voor industriële actie

Verenigd Koninkrijk
Woensdag, 15 oktober '25 via Railtech
Eurostar

Staking
91
Webmaster

Eurostar kan vanaf november te maken krijgen met ernstige verstoringen van haar diensten over het Kanaal, nadat de machtigste spoorwegvakbond van het Verenigd Koninkrijk, RMT, plannen aankondigde om het personeel te laten staken. Het geschil draait rond de operationele omstandigheden, waarbij RMT zegt “nul vertrouwen” te hebben in het vermogen van managers om zelfs routinematige operaties veilig uit te voeren.

Eurostar’s groeiende betrouwbaarheidsproblemen en de druk op het personeel hebben een nieuw arbeidsconflict aangewakkerd, nu de Britse vakbond RMT heeft bevestigd dat het leden zal oproepen voor een mogelijke staking. De stemming vindt plaats naar aanleiding van toenemende bezorgdheid over de veiligheid, arbeidsomstandigheden en werkdruk, nu de activiteiten van het bedrijf over het Kanaal opnieuw onder de loep worden genomen.

“Eurostar verdient miljarden aan inkomsten, maar het personeel in de frontlinie wordt opgezadeld met onveilige omstandigheden en de gevolgen van slechte managementbeslissingen,” zei RMT General Secretary Eddie Dempsey. “Eurostar geeft voorrang aan de bottom line boven de zorgen van onze leden over investeringen in veiligheid en goede arbeidsomstandigheden. Als Eurostar zijn koers niet wijzigt, kunnen stakingsacties niet worden uitgesloten.”

Waarschuwing ‘Ernstige verstoring
Volgens de Evening Standard hebben vakbondsbronnen gewaarschuwd dat een staking waarschijnlijk zou leiden tot “ernstige verstoring” van de internationale diensten van Eurostar tussen Londen, Parijs, Brussel en Amsterdam.
Er zijn nog geen stakingsdata aangekondigd, maar er wordt momenteel gestemd onder de leden en als dit succesvol is, zou de staking al eind volgende maand of in de aanloop naar Kerstmis kunnen beginnen. Volgens de Britse wet moet de vakbond een staking minstens twee weken van tevoren aankondigen.

RMT baas Eddie Dempsey richt zijn pijlen op Eurostar. © Ajit Wick/Shutterstock
Deze week staan er gesprekken gepland tussen RMT-onderhandelaars en het management van Eurostar, nu het bedrijf probeert een mogelijke verstoring van een van Europa’s drukste passagierscorridors af te wenden.

Lang aanslepende veiligheidsproblemen
RMT zegt dat haar leden – onder wie treinmanagers, ingenieurs, onderhoudspersoneel, klantenserviceteams en werknemers van het controlecentrum in St Pancras – geconfronteerd worden met “onbetrouwbare treinen”, verhoogde werkdruk en toenemende druk om de dienstregelingen op schema te houden.

De vakbond heeft ook kritiek geuit op de beslissing van Eurostar om zijn operationeel controlecentrum naar Brussel te verhuizen, en zegt dat de verhuis aanhoudende veiligheids- en communicatieproblemen heeft veroorzaakt “die veel verder gaan dan kinderziektes”. Leden van het centrum hebben naar verluidt “nul vertrouwen” in het vermogen van managers om zelfs routinematige operaties veilig af te handelen.

In augustus beschuldigden RMT-functionarissen het management van Eurostar van een gebrek aan technische expertise en beweerden dat er “gebrekkige en onveilige beslissingen” werden genomen, waaronder pogingen om gekwalificeerde ingenieurs te overrulen. De vakbond zegt dat het resultaat een “dagelijkse cyclus van annuleringen, veranderingen aan uitrusting en verstoringen” is die een “onhoudbare last” legt op het toch al overbelaste personeel.

Reactie Eurostar en bredere context
Een woordvoerder van Eurostar zei: “De veiligheid van onze teamleden en klanten is onze absolute prioriteit, en we blijven de zaak bespreken met RMT om hun zorgen op te lossen. In dit stadium is er nog geen staking bevestigd.”

Eurostar rapporteerde in 2024 een recordomzet van 2 miljard euro (1,7 miljard pond), maar RMT stelt dat hiervan weinig is geherinvesteerd in de betrouwbaarheid van de vloot of veiligere stationsomstandigheden. Eerder dit jaar gingen de leden van de vakbond akkoord met een loonsverhoging van 3,8%, naast verbeterde reiskostenvergoedingen en gezinsvriendelijk beleid.

De potentiële vakbondsactie komt op een moment dat Eurostar te maken krijgt met groeiende concurrentie door de Kanaaltunnel, met drie grote concurrerende operatoren- Virgin, Gemini Trains en Ferrovie dello Stato (Trenitalia France) – die open toegangsbiedingen voorbereiden. Het Britse Office of Rail and Road zal naar verwachting deze maand een belangrijke beslissing nemen over de toegang tot het depot in Temple Mills in Oost-Londen, wat de deur zou kunnen openen voor nieuwkomers vanaf 2029.

Reacties