Nieuws


ProRail daagt leverancier voor de rechter om geflopte seinen

Nederland
Maandag, 13 oktober '25 via Spoor Pro

Infrastructuur
310
Webmaster

Spoorbeheerder ProRail heeft Pintsch gedagvaard voor het mislukken van het Nieuwe Generatie Sein (NG Sein). Voor machinisten bleek dat niet zichtbaar genoeg. Volgend jaar komt het tot een rechtszaak. Het project is ook definitief van de baan.

Dit alles meldt het AD in een artikel over de miljoenenstrop. Directeur John Voppen bevestigt ook aan deze krant dat ProRail de stekker eruit trekt: “Het NG Sein is definitief van de baan.” De spoorbeheerder daagt Fabrikant Pintsch, gevestigd in Dinslaken nabij Duisburg, voor de rechter. Het fiasco heeft ProRail zeker tientallen miljoenen gekost.

Een woordvoerder van de spoorbeheerder stelt dat ProRail zich ‘tot het uiterste heeft ingespannen’ om de samenwerking met Pintsch tot een succes te maken. ‘Meermaals is Pintsch gewezen op haar contractuele verplichtingen en de consequenties als het sein niet binnen de overeengekomen tijd gereed zou zijn.’

‘Minstens zo vaak zijn er overleggen geweest waarin ProRail Pintsch heeft proberen te ondersteunen tot een goede oplossing te komen’, vervolgt de woordvoerder in de krant. ‘En omdat ProRail er niet blind voor was dat Pintsch zichtbaar moeite had om aan de eisen te voldoen, heeft ProRail ook extra veel tijd en ruimte gegeven.’

ProRail zegt zich ook te hebben ingespannen om de samenwerking op een ‘ordentelijke’ manier af te wikkelen toen het zover kwam. ‘Maar ook dat bleek niet mogelijk’, stelt ProRail. ‘Uiteindelijk heeft ProRail moeten besluiten de overeenkomst te beëindigen. ProRail ziet de uitkomst van de procedure met vertrouwen tegemoet.’

Pintsch kiest ervoor om niet op de krant te reageren. Het AD weet te melden dat bij de fabrikant onder meer de verantwoordelijk directeur en het hoofd systeemontwikkeling het veld hebben moeten ruimen. Ook bij ProRail zijn mensen van de zaak gehaald.

Verwijten over en weer
De Nieuwe Generatie Seinen, met één licht dat vak kleur verandert, hadden compacter, duurzamer en makkelijker te plaatsen moeten zijn. Maar het liep anders. Na een testdag in een weiland op 30 augustus 2023, waarop blijkt dat machinisten het sein op afstand vaak niet goed kunnen zien, vraagt ProRail de fabrikant om wijzigingen door te voeren.

Volgens het AD was de verbazing bij Pintsch groot. Daar zagen ze het als allerlei nieuwe wensen en eisen op het laatste moment, nadat het systeem al was geaccepteerd.
Meerdere betrokkenen vertellen de krant dat de praktijktesten voor die tijd prima verliepen en stellen dat ProRail het fiasco met nieuwe en onredelijke eisen over zichzelf heeft afgeroepen. ProRail betwist dat en zegt dat er bij de testen van alles mis ging, zoals kromme palen, lekkage, seinen die onder water stonden en dimregeling die niet goed werkte.

ProRail werkt inmiddels weer met de voormalige leverancier van seinen: Vialis. Later volgt een nieuwe Europese aanbesteding. Om sporen ook met oude, bredere seinen dichter bij elkaar te kunnen leggen, is een creatieve oplossing bedacht: een deel van de zonnekap is verwijderd. De zichtbaarheid van deze variant is getest met machinisten.

Reacties