Nieuws


The Signalling Company en Lineas krijgen eerste modulaire multisignaleringslocomotief goedgekeurd

België
Vrijdag, 12 september '25 via Railtech
Lineas (NMBS Logistics)

Infrastructuur
282
Webmaster

De Belgische private spoorgoederenoperator Lineas en The Signalling Company (TSC) zijn klaar om een locomotief met een modulair signaleringsplatform in te zetten. “In de praktijk betekent dit dat toekomstige upgrades, zoals ETCS, snel en kosteneffectief kunnen worden geïnstalleerd, waardoor de vloot niet alleen in België maar ook internationaal naadloos kan opereren”, zegt Lineas.

De locomotief in kwestie is een HLD77, die wordt gebruikt voor zowel rangeerdiensten als goederendiensten op hoofdlijnen. De eenheid is uitgerust met het RailOS-besturingssysteem en de veilige computer iEVC van The Signalling Company en kreeg toestemming van de Belgische overheid om te rijden. In eerste instantie zal het het Belgische nationale systeem TBL1+ gebruiken.

The Signalling Company, in 2019 opgericht als start-up, werd in 2023 overgenomen door de Škoda Group. “De toelating van de HLD77 markeert de realisatie van een visie die we vanaf dag één hebben gedeeld met Lineas”, benadrukt de Managing Director van de Signalling Company, Alexandre Bétis.

Innovatie die kosteneffectief is
Het unique selling point van het systeem van TSC is de modulaire, softwaregedefinieerde architectuur. Dit moet zorgen voor een betrouwbare bescherming van locomotieven, machinisten en lading, terwijl het bedrijf het platform “uitzonderlijk compact, energiezuinig en eenvoudig achteraf in te bouwen” noemt.

Lineas COO François Alban licht toe: “De mogelijkheid om de vloot met meerdere nationale veiligheidssystemen en
ETCS op één platform te gebruiken, stelt ons in staat om onze locomotieven flexibel in te zetten in verschillende landen. Het platform van TSC breekt met het traditionele kostenparadigma voor veiligheidssystemen aan boord. Ik ben blij innovatie te zien tegen een betaalbare prijs, wat een belangrijke stap is voor Lineas en de sector in zijn geheel.”

Vlottere weg naar ETCS?
Het belangrijkste kenmerk van het project is echter dat de migratie naar het European Train Control System (ETCS) veel vlotter en goedkoper zou moeten verlopen dan de huidige methodes. De installatie van ETCS op locomotieven is een van de meest belastende initiatieven voor de goederenvervoersector. Met stijgende kosten en voortdurend bijgewerkte versies is het bijhouden van het proces zowel een dure als verwarrende ervaring, zoals velen al hebben gezegd.

Aan de andere kant zou de installatie van het TSC-apparaat een veel eenvoudigere procedure moeten zijn. “Het platform is uitzonderlijk compact, energiezuinig en gemakkelijk achteraf te installeren, waardoor het ideaal is voor de modernisering van het wagenpark”, benadrukt Lineas. Deze stap in België zou de eerste van vele kunnen zijn voor TSC, dat ook werkt aan het verkrijgen van vergunningen om de Duitse (PZB) en Franse (KVB) nationale signaleringssystemen te implementeren.

Reacties