Nieuws


Duitsland start eerste commerciële DAC-operatie in Europa

Duitsland
Vrijdag, 25 juli '25 via Railtech

Infrastructuur
249
Webmaster

De Westfälische Landes-Eisenbahn in Duitsland is de eerste exploitant in de EU die digitale automatische koppeling (DAC) inzet in het dagelijkse spoorverkeer. Dat heeft niet alleen grote gevolgen voor de toekomst van het goederenvervoer, maar ook voor het reizigersvervoer.

Voith is begonnen met de levering van de eerste serie digitale automatische koppelingen (DAC) voor volledig commercieel gebruik in het Duitse goederenvervoer per spoor. Dit is een doorbraakmoment voor de invoering van deze technologie in Europa, omdat het de eerste keer is dat DAC wordt gebruikt voor commercieel spoorvervoer in Europa.

Het Duitse bedrijf levert aan goederenvervoerder Westfälische Landes-Eisenbahn (WLE) 30 hightech automatische CargoFlex koppelingen en 2 hybride versies die verschillende verbindingstypes combineren. De levering, die deel uitmaakt van het door de EU gesteunde proefproject DAC4EU, betekent dat het rollend materieel van WLE automatisch kan worden gekoppeld, waarbij stroom, gegevens en rembesturing tussen wagons worden overgedragen zonder dat er handmatige haken of aparte kabels nodig zijn. De technologie zal eind 2025 geïnstalleerd zijn op 13 goederenwagons en één locomotief.

Van proef tot uitbreiding
WLE, gevestigd in Noordrijn-Westfalen, bezit en exploiteert 120 kilometer spoor en vervoert jaarlijks ongeveer 1,4 miljoen ton goederen. In maart begon het bedrijf met de eerste met DAC uitgeruste wagons in het dagelijkse goederenvervoer, wat toen nog een kleinschalige proef was. Het project wordt nu uitgebreid en tegen het einde van het jaar zullen meer wagons en een locomotief zijn uitgerust.

Met de koppelingen van Voith kunnen wagons mechanisch met elkaar worden verbonden en tegelijkertijd stroom en gegevens verzenden, een belangrijke stap in de richting van volledig digitaal treinverkeer. Tot nu toe is alleen de automatische remtest actief, maar latere upgrades zullen functies ondersteunen zoals realtime meting van de treinlengte, detectie van wagonopdrachten en integriteitsbewaking. De exacte testroute is nog niet bekend gemaakt.

Hoewel DAC door de voorstanders wordt geprezen als een baanbrekende technologie die vooral gericht is op de vrachtsector, waar treinen langer zijn, vaker gekoppeld wordt en er minder personeel op de grond is, zullen de voordelen voor passagiersdiensten ook transformerend zijn. Vandaag de dag zijn de meeste treinen – vooral in het goederenvervoer – nog steeds afhankelijk van 20e-eeuwse handmatige koppelingssystemen die traag en arbeidsintensief kunnen zijn en die werknemers in gevaar brengen omdat ze tussen wagons moeten gaan staan. DAC vervangt deze systemen door een alles-in-één koppeling waarmee treinen digitaal kunnen worden samengesteld, getest en bewaakt, waardoor de doorlooptijd en het menselijke risico enorm worden verminderd.

DAC potentieel voor passagiers
Toegepast op passagierstreinen houdt de technologie een grote belofte in voor het verbeteren van de operationele efficiëntie, treinbetrouwbaarheid en slimme vlootintegratie, inclusief voorspellend onderhoud en realtime bewaking van activa. Met DAC kunnen toekomstige passagierstreinen zelf fouten diagnosticeren, volledig digitale remcontroles uitvoeren en vrijwel naadloze communicatie tussen de wagons bieden voor deuren, verlichting, airconditioning en boordsystemen, wat essentieel is voor hogesnelheids- en internationale diensten.

Hoewel er op dit moment nog geen grootschalig DAC-passagierproefproject loopt, wordt de basis gelegd voor toekomstige toepassingen, vooral daar waar digitale diagnostiek, grensoverschrijdende operaties en real-time monitoring strategische prioriteiten zijn. Exploitanten zoals ÖBB en SBB hebben interesse getoond in DAC voor internationale nachttreinen en EU-onderzoeksprogramma’s hebben onderzocht hoe de technologie de toekomstige digitalisering van passagiersdiensten kan ondersteunen.

Op dit moment zijn het echter Voith en een kleine Duitse goederenvervoerder die de eerste echte stap zetten in commerciële exploitatie. En dat betekent groot nieuws voor het verbinden van Europese treinen.
Reacties