Nieuws


SNCF tekent belangrijke FRMCS-ondersteuningsovereenkomst met Kontron als Frankrijk zich voorbereidt op uitschakeling GSM-R

Frankrijk
Donderdag, 17 juli '25 via Railtech

Infrastructuur
211
Webmaster

SNCF Réseau heeft een langlopend, miljoenen euro’s kostend contract afgesloten met de Oostenrijkse telecomleverancier Kontron om het nationale spoorwegnet toekomstbestendig te maken voor het op 5G gebaseerde FRMCS systeem. De overeenkomst is bedoeld om Frankrijks kritische spoorwegcommunicatie draaiende te houden tijdens de overgang van GSM-R en het land te helpen te voldoen aan de EU deadline van 2035 om de oude 2G technologie uit te faseren.

SNCF Réseau heeft een “driecijferig miljoen euro” contract toegekend aan de Oostenrijkse IoT en telecomspecialist Kontron Transportation, waarbij het bedrijf de opdracht heeft gekregen om lange termijn ondersteuning te bieden aan het Franse spoorweg telecommunicatienetwerk tijdens de overgang van GSM-R naar het Future Railway Mobile Communication System (FRMCS).

Zelfs zonder een exact bedrag te noemen, vertegenwoordigt de omvang van het contract een grote investering door telecomstandaarden en een significante verdieping van Kontron’s rol in de Franse spoorwegen. Onder de overeenkomst zal het bedrijf SNCF helpen bij het ontwikkelen van het kernnetwerk voor FRMCS – inclusief meer veerkrachtige systemen om uitval te voorkomen, verenigde spraak- en datamogelijkheden en AI-gestuurde hulpmiddelen om complexe operaties te beheren.

“We werken al meer dan twintig jaar nauw samen met de SNCF”, zegt Kontron’s Managing Director Richard Neussl bij de aankondiging van de overeenkomst. “Dit langlopende contract markeert een nieuwe fase in de ondersteuning van hun overgang naar FRMCS en de digitale spoorwegnetwerken van de toekomst.” En met GSM-R die in 2035 in heel Europa uitgefaseerd moet zijn, komt de overeenkomst op een kritiek moment, aangezien veel van de basis voor de invoering van FRMCS in Frankrijk nu pas gelegd wordt.


De basis leggen voor FRMCS
De geleidelijke overstap van de SNCF naar FRMCS zal een fundamentele verschuiving betekenen in de manier waarop het Franse spoornetwerk functioneert. Het vervangt de verouderde, op 2G gebaseerde GSM-R door een systeem van de volgende generatie, ontworpen voor een volledig digitale spoorweg, inclusief real-time gegevensuitwisseling, geautomatiseerde treinoperaties en een veel grotere communicatiecapaciteit – wat meer capaciteit voor de treinen betekent.

Maar het realiseren van die verschuiving vereist een complete revisie van de onderliggende infrastructuur – en dat is waar Kontron om de hoek komt kijken. Het bedrijf zal de kern van het mobiele communicatiesysteem van de SNCF onderhouden, terwijl het stapsgewijs wordt opgewaardeerd om te voldoen aan de FRMCS standaarden. Dit omvat het waarborgen van een robuuste, redundante IP-gebaseerde backbone en het inzetten van AI-gestuurde systemen om de steeds gelaagder wordende netwerken te beheren.

Kontron heeft al eerder samengewerkt in de Parijse regio met Ribbon Communications in 2022 om delen van de telecom backbone van de SNCF op te waarderen. Die eerdere overeenkomst was gericht op het vervangen van verouderde optische systemen door snellere, next-gen infrastructuur die zowel spraak als data kan transporteren – een belangrijke stap in de richting van FRMCS gereedheid. Hoewel het nieuwe contract geen betrekking heeft op de radiotoegang – de 5G veldapparatuur die centraal staat in de technologie – verstevigt het Kontron’s positie als lange termijn systeemintegrator en technologiepartner in SNCF’s digitale omschakeling.

“De continuïteit en veiligheid van onze spoorwegcommunicatie zijn essentieel voor het functioneren van het nationale netwerk”, zegt Sylvie Rerolle, directeur Telecom bij SNCF Réseau. “Dit lange termijn ondersteuningscontract met Kontron Transportation verzekert dat we gedekt zijn tot de volledige uitrol van het toekomstige FRMCS systeem.”


Frankrijk maakt zich op voor het post-GSM-R tijdperk
Frankrijk is inderdaad begonnen met het leggen van de sporen voor FRMCS, maar er is nog een lange weg te gaan en de klok tikt door. Net als de rest van Europa heeft Frankrijk een deadline van 2035 voor het uitschakelen van het 2G-systeem dat al meer dan tien jaar de basis vormt van de spoorwegcommunicatie. SNCF Réseau neemt nu deel aan verschillende grote proefprojecten – waaronder 5G-RAIL, 5G-RACOM, MORANE 2 en R2 DATO – om de belangrijkste bouwstenen van de nieuwe standaard te testen.

En eerder dit jaar nam de infrastructuurbeheerder na 15 jaar de volledige controle over het GSM-R-netwerk over in het kader van het publiek-private partnerschap Synerail. Het draagt nu de volledige verantwoordelijkheid voor het onderhoud van het oude systeem en de voorbereiding van de vervanging ervan. Het nieuwe Kontron contract, dat enkele maanden na de overdracht werd getekend, is een belangrijk onderdeel van die strategie en zorgt ervoor dat de kerninfrastructuur geleidelijk kan worden opgewaardeerd om aan de FRMCS eisen te voldoen.

De nationale uitrol in Frankrijk staat nu gepland om te beginnen in 2030, waarbij de eerste uitschakelingen van GSM-R worden verwacht vanaf 2032. Door realtime monitoring, automatisering en integratie met andere digitale spoordiensten mogelijk te maken, belooft de overstap naar FRMCS inderdaad de exploitatie te vereenvoudigen en de kosten te drukken. Maar het realiseren van die toekomst zal veel investeringen en werk vergen, vooral in veiligheidskritische omgevingen waar de technologie rigoureus getest moet worden. Op dit moment staat de SNCF voor de complexe uitdaging om beide systemen parallel te laten draaien en de overeenkomst met Kontron is uiteindelijk een aanbetaling op de digitale ruggengraat van het spoor van morgen.
Reacties