Nederland
Dinsdag, 24 juni '25 via Railtech
Infrastructuur
221
Webmaster
Het treinverkeer van en naar Schiphol is tot stilstand gekomen op de openingsdag van de NAVO-top in Nederland. Demissionair minister van Justitie en Veiligheid David van Weel bevestigde dat sabotage een van de scenario’s is die worden onderzocht. De grote verstoring van de spoorwegen komt te midden van wijdverspreide verkeersbeperkingen rond Den Haag, waar de top wordt gehouden.
Een kabelbrand die dinsdagochtend in de buurt van het spoor werd ontdekt, heeft belangrijke spooraders tussen Utrecht, Amsterdam en Schiphol onbruikbaar gemaakt en de reparaties zullen naar verwachting tot minstens 23.00 uur duren.
De brand werd ontdekt door een aannemer tijdens een routine-inspectie en onthulde ernstige schade aan ongeveer dertig kabels.
“De oorzaak van de brand is onbekend. Een aannemer is ter plaatse en werkt hard om de schade in kaart te brengen en de herstelwerkzaamheden uit te voeren”, aldus ProRail. Eerdere schattingen dat het treinverkeer rond het middaguur zou worden hervat, werden volgens lokale media snel verschoven naar 18.00 uur en vervolgens naar laat in de avond.
‘Het zou sabotage kunnen zijn’
Op een Publieksforum dat parallel aan de NAVO-top werd gehouden, zei Van Weel: “Het zou sabotage kunnen zijn. Dat is een van de dingen die we nu onderzoeken. Het zou een activistische groep kunnen zijn. Het kan een andere staat zijn. Het kan van alles zijn.”
De verstoring komt te midden van wijdverspreide verkeersbeperkingen op de A4, A12 en andere wegen naar Den Haag, waar de top wordt gehouden.
Volgens Houtens Nieuws had Rijkswaterstaat forenzen al opgeroepen om thuis te werken, een oproep die minister van Infrastructuur Robert Tieman herhaalde nadat het nieuws van de kabelbrand bekend werd. “Ga toch niet de weg op. Doe dit alleen als het echt niet anders kan”, zei hij.
ProRail betreurde het ongemak en herinnerde reizigers eraan regelmatig de NS reisplanner te raadplegen, met de waarschuwing dat voorspellingen kunnen veranderen afhankelijk van de omvang van de benodigde reparaties.