Het was 15 jaar geleden dat er nog een trein in de haven van Oostende aankwam, met containers was dat toen. Sindsdien was er geen goederentransport per spoor meer geweest. Maar de sporen lagen er wel nog. Spoorwegnetbeheerder Infrabel heeft ze terug operationeel gemaakt. Onder luid applaus is kort voor de middag de eerste autotrein binnengereden op de Tilbury-haventerminal.
"Haven Oostende heeft zwaar geïnvesteerd om dit terug mogelijk te maken", zegt een trotse CEO van Haven Oostende Dirk Declerck. "We hebben een heel traject afgelegd samen met Infrabel, spoorvrachtmaatschappij Lineas en onze klant, de autofabrikant."
600 meter lang en 250 auto's aan boord
"We willen Oostende uitbouwen tot een haven waar auto's aankomen en weer weggaan via de zee, via de weg en sinds vandaag ook via het spoor. Om de 2 dagen zal een autotrein aankomen uit Valenciennes. De trein is 600 meter lang en heeft 250 auto's aan boord. Ze worden hier gelost en daarna opnieuw geladen, op een trein, vrachtwagen of schip, met als bestemming Centraal-Europa."
Extra tewerkstelling
Het lossen en herladen van de nieuwe wagens, zorgt voor extra werkgelegenheid in de haven. En daar is schepen Charlotte Verkeyn (N-VA), die ook voorzitter is van Haven Oostende, zeer blij om, aangezien Oostende historisch gezien de regio met de hoogste werkloosheid is van West-Vlaanderen.
"Er kunnen 1.000 nieuwe wagens geladen worden op een schip dat naar het Verenigd Koninkrijk vaart. Dat levert 65 shiften op voor dokwerkers die hier voorheen niet werkten. Ik kreeg al mooie berichten van dokwerkers die me laten weten dat ze zo blij zijn dat ze terug in de mooie haven van Oostende kunnen komen werken, want dat dat veel te lang geleden was."
Goed voor economische groei
De heractivering van het spoor biedt ook perspectief voor de verdere economische ontwikkeling van de haven. "Er is nog een groot potentieel in de haven", weet Benoît Gilson, CEO van Infrabel. "Want er is nog een tweede site met een spoorverbinding: Plassendale. Daar zijn ook bedrijven en terreinen die van het spoor gebruik kunnen maken om hun goederen richting binnenland te krijgen."