Volgens Eurostar is het geen financiële kwestie. „We hebben aangeboden om te betalen voor de extra inzet”, zegt woordvoerder Nicolas Petteau. „Sterker nog: we hebben al betaald voor de volledige marechaussee-inzet in 2025 én voor heel 2024. En in dat jaar konden we zes maanden niet eens vertrekken vanwege de verbouwing van het station.”
‘Afspraken zijn wel nagekomen’
Ook inhoudelijk bestrijdt Eurostar de lezing van het ministerie, dat stelt dat het bedrijf zelf afweek van de bestaande afspraken. „In die afspraken staat dat we een voornemen tot capaciteitsuitbreiding uiterlijk veertien dagen van tevoren moeten aankondigen”, zegt Petteau. „Dat hebben we vorig jaar juni al schriftelijk gedaan.” Volgens hem had het ministerie daarna alle tijd om het gesprek aan te gaan. „Uiteindelijk kon het ministerie pas deze week om tafel met ons gaan.”
Eurostar, NS en ProRail hopen alsnog op een oplossing. Ze verwijzen naar een recente brief van staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur en Waterstaat), partijgenoot van Faber. In die brief, verstuurd op 8 april, onderstreept hij het kabinetsdoel om het aantal Eurostar-passagiers naar 600 per trein uit te breiden.
Reactie ministerie Asiel: ‘we zijn steeds duidelijk geweest’
Het ministerie van Asiel en Migratie laat in een nieuw statement weten geen personeel te willen verlenen voor de uitbreiding. Onduidelijk is waarom, mogelijk zijn ze al druk op Schiphol, de havens en voor de extra grenscontroles. „In de gesprekken met en brieven aan Eurostar in de afgelopen periode zijn we steeds duidelijk te zijn geweest over de (on)mogelijkheden om verder op te schalen binnen de huidige capaciteit van de Koninklijke Marechaussee,” laat een woordvoerder van Faber weten. „Daarnaast is Eurostar conform het bestuursconvenant ook bekend met het tijdspad voordat er zo mogelijk extra capaciteit ingezet kan worden,” laat een woordvoerder namens minister Faber weten.
Het ministerie stelt dat er voor 2025 duidelijke afspraken zijn gemaakt. „ Die worden ook nagekomen. voor 2026 zijn we in gesprek over een herzien convenant en in dat kader kijken we ook gezamenlijk naar de mogelijkheden voor meer capaciteit.”
Zolang er geen akkoord ligt, blijven de treinen tot zeker eind van de zomer met dertig minuten vertraging rijden. Dan krijgt Eurostars nieuwe terminal in Amsterdam automatische scanners, zoals Schiphol die ook heeft. Dan zijn extra marechaussee-medewerkers niet meer nodig.