Het gaat om het perron voor de sporen 3 en 4. De afgelopen tijd werden daar al wat vorderingen zichtbaar, omdat de aannemers van Bouwcombinatie Nieuw-Zuid (Mobilis, Boskalis en Van Gelder) daar werkten aan de betonnen wanden voor nieuwe opgangen. “Deze wanden vormen een belangrijk onderdeel van de constructie waarop het perron straks komt te liggen”, vertelt Sjaak van den Hoek, bouwmanager van Zuidasdok.
“We verwijderen straks eerst het oude tijdelijke perron. Vervolgens bouwen we over de gehele lengte boven de Brittenpassage een stalen constructie die uit liggers bestaat. Tussen de liggers leggen we betonplaten. Weer daar bovenop brengen we wapening aan die we afstorten met beton. Je moet je bedenken dat de perrons niet alleen een groot aantal reizigers moeten dragen, maar ook het gewicht van de toekomstige perronkappen.”
Daglicht
Dat wil niet zeggen dat het perron straks één groot blok beton vormt. “We maken vakken met panelen van beloopbaar glas”, vertelt Van den Hoek. “Daardoor kan straks veel daglicht de Brittenpassage binnenvallen en voelt de passage veiliger. Zo’n paneel bestaat uit verschillende lagen glas. Dat maakt het bewerkelijk en ook lastiger in het onderhoud, maar we vonden het daglicht-argument zwaarder wegen.”
Tijdens de buitendienststelling werkt de bouwcombinatie ook aan deels glazen stijgpunthuisjes op het perron, daar waar de trappen komen. Ook worden de kolommen geplaatst die als steunpunt fungeren voor de toekomstige perronkappen. De kappen zelf volgen op een later moment, in twee weekenden in de loop van 2025. Zo neemt het geheel steeds meer de vorm aan die men voor het station voor ogen heeft.
Tweede perron volgt
Tijdens de werkzaamheden rijden er 11 dagen minder treinen van en naar Amsterdam Zuid, namelijk van 18 tot en met 28 januari. Een aantal sporen wordt dan buiten dienst gesteld. Projectorganisatie Zuidasdok waarschuwde onlangs al voor drukke treinen en volle perrons, en riep forenzen op zoveel mogelijk thuis te werken. Later dit jaar volgt het hele bouwproces opnieuw voor het perron aan de sporen 1 en 2. Daarvoor geldt een buitendienststelling van 15 tot en met 23 maart. Ook daar gaat het om een nieuw perron boven de nieuwe Brittenpassage.
De perrons zijn onderdeel van de verbouwing en uitbreiding van het station Amsterdam Zuid. Naast de nieuwe Brittenpassage wordt de bestaande Minervapassage verhoogd en verbreed, en krijgt het station een nieuwe indeling. Waar de treinen en metro’s nu nog op verschillende hoogtes rijden, komen de nieuwe spoordekken allemaal op dezelfde hoogte te liggen. Zo zijn de perrons beter bereikbaar en kan er meer rijden.