Halfweg december heeft de NMBS haar nieuwe dienstregeling voorgesteld. Een grote nieuwigheid daarbij was de Eurocity Direct, een nieuwe internationale treinverbinding van Nederland via Antwerpen naar Brussel. Om ruimte te maken voor die nieuwe trein heeft de NMBS elders in het aanbod tussen de 2 grote steden moeten schrappen.
Volgens TreinTramBus leidt dat nu tot een groot capaciteitsprobleem tussen de sinjorenstad en de hoofdstad. "De overblijvende treinen zitten zo vol dat er dagelijks mensen achterblijven op de perrons", zegt Peter Meukens van TreinTramBus. "Bovendien vallen op het laatste moment ritten uit of zijn er treinen te kort. Deze ondermaatse service tussen de grootste steden van het land kan niet door de beugel."
Concreet stelt de reizigersorganisatie voor dat de Eurocity Direct, de internationale trein waarvan sprake, voor het stuk tussen Antwerpen en Brussel wordt opengesteld voor binnenlandse reizigers. "Op de Eurocity Direct is nog veel plaats", klinkt het. Daarnaast vraagt de organisatie bijkomende piekuurtreinen.
Overstappen in Dendermonde
Een andere verandering van het treinaanbod is dat je niet meer rechtstreeks van het Waasland naar Brussel kunt sporen. Reizigers uit Sint-Niklaas en Lokeren moeten nu overstappen in Dendermonde. De NMBS beloofde in ruil stiptere treinen, maar volgens TreinTramBus klopt dat in de praktijk niet.
Hierdoor wordt de overstaptijd in Dendermonde heel krap. "Tijdens de spits moeten zich honderden reizigers op hetzelfde moment door een smal tunneltje wurmen om van spoor 9 naar spoor 1 te geraken", zegt Meukens. "Veilig is anders." Volgens de organisatie missen veel reizigers hun aansluiting en zijn ze daardoor een pak langer onderweg.
TreinTramBus vraagt dringend overleg met de NMBS-top om deze problemen aan te pakken.