Nieuws


Virgin ‘gaat HS-treinen kopen’ om het monopolie van Eurostar op de Kanaaltunnel te bestrijden

Verenigd Koninkrijk
Dinsdag, 14 januari '25 via Railtech
Eurostar

Dienstverlening
192
Webmaster

De Virgin Group van Richard Branson is naar verluidt van plan om dit kwartaal al 12 hogesnelheidstreinen te bestellen om het “monopolie” van Eurostar in de Kanaaltunnel uit te dagen, volgens de Britse krant The Daily Telegraph.

Het bedrijf hoopt blijkbaar al begin dit jaar een contract te tekenen voor het nieuwe rollend materieel in een poging om de concurrentie af te weren nadat Getlink, het Franse bedrijf dat eigenaar is van de infrastructuur, heeft gezegd dat het van plan is om de tunnel beschikbaar te maken voor andere exploitanten. Het zal echter waarschijnlijk gaan om wie het eerst komt, het eerst maalt, aangezien er twijfel blijft bestaan over de vraag of de tunnel drie exploitanten kan herbergen.

Wie is in de running?
Onder de bedrijven die interesse tonen om de concurrentie aan te gaan met Eurostar zijn de Spaanse nationale spoorwegmaatschappij Renfe en de Nederlandse start-up Heuro, die in 2023 plannen aankondigde om diensten aan te bieden van Amsterdam naar zowel Londen als Parijs. De laatste zei te streven naar een start in december 2027.

Het lijkt er echter op dat de start-up Evolyn, gesteund door de Spaanse familie Cosmen, die een belangrijke investeerder is in Mobico (voorheen National Express), het dichtst in de buurt komt van de lancering van een nieuwe dienst op de zeer winstgevende lijn. Het bedrijf verklaarde dat het op zoek was naar rollend materieel om tegen 2025 een nieuwe dienst van Londen naar Parijs te starten en kondigde in 2023 aan dat het akkoord had bereikt om 12 treinen van Alstom te kopen, een bewering die het Franse bedrijf later weerlegde.

Virgin selecteert twee leveranciers
Volgens de Telegraph zei projectleider Phil Whittingham dat Virgin op het punt stond om te kiezen tussen twee leveranciers die op de shortlist stonden na een evaluatie van hogesnelheidstreinen van Alstom, Siemens, Hitachi en Talgo. Het verwachte prijskaartje voor het contract is meer dan 500 miljoen pond (595 miljoen euro), gebaseerd op vergelijkbare deals voor rollend materieel.

Whittingham voegde eraan toe dat Virgin in 2029 met de diensten door de Kanaaltunnel wil beginnen en dat het project naar verwachting 1 miljard pond (€1,19 miljard) zal kosten om van de grond te komen. Branson wil naar verluidt een zo groot mogelijk belang nemen.

Is er genoeg capaciteit voor Virgin?
Het Britse Office of Rail and Road (ORR) moet nog beslissen of Groot-Brittannië genoeg onderhoudscapaciteit heeft om de belangrijke lijn in gebruik te nemen. Het is nog maar de vraag of het onderhoudsdepot Temple Mills in Oost-Londen het aantal hogesnelheidstreinen aankan dat deze concurrentie met zich mee zou brengen.

Whittingham zei dat hij er vertrouwen in had dat de toezichthouder de locatie in staat zou achten om een nieuwe exploitant aan te kunnen, maar dat twee nieuwe spoorwegmaatschappijen te veel zouden worden geacht. “We geloven niet dat er ruimte is voor drie exploitanten op de route,” vertelde hij de krant.

Ondertussen heeft Eurostar verklaard dat het depot in Oost-Londen het al te druk heeft met het afhandelen van de eigen vloot voor meer treinen. “Het essentiële probleem waar we voor staan is niet dat Eurostar de toegang probeert te beperken, maar het feit dat er al beperkte ruimte beschikbaar is in St Pancras en Temple Mills om te voldoen aan de gecombineerde groeiambities van iedereen,” zei het bedrijf.

“We hebben onlangs de nieuwe regering geschreven en gevraagd om haar steun bij het creëren van een kader dat alle operatoren, inclusief Eurostar, in staat zal stellen om op gelijke voorwaarden te investeren in de verdere netwerkuitbreiding die we allemaal willen zien.”

Slechtste passagiersdienst per spoor in Europa
Vorige maand werd Eurostar in een populaire rangschikking bestempeld als de slechtst presterende spoordienst in Europa. De slechte plaatsing was grotendeels te wijten aan de hoge prijzen en de slechte betrouwbaarheidsscore van het bedrijf. Op een schaal van 10 voor ticketprijzen kreeg het Londense bedrijf een schokkende 2,1, aanzienlijk lager dan andere vervoerders.

Terwijl de gegevens werden verzameld, rekende Eurostar bijna het dubbele van de Europese gemiddelde prijs per kilometer, ontdekte het rapport.
Reacties