Nieuws


De treinen reden vorig jaar iets stipter dan in 2023, en dat was het best te merken tijdens de avondspits

België
Vrijdag, 10 januari '25 via VRT NWS
Stiptheid

Dienstverlening
188
Webmaster

Vorig jaar reed 89,7 procent van de treinen op tijd, een verbetering met 2,2 procent in vergelijking met 2023. Dat blijkt uit cijfers van spoorwegmaatschappij NMBS. De verbetering van de stiptheidscijfers is voor meer dan de helft te danken aan de NMBS zelf. Belangrijke kanttekening: vertragingen van minder dan 6 minuten worden door de NMBS niet meegeteld. Wat ook niet wordt meegeteld is wanneer een reiziger door die vertraging een aansluiting mist en op een volgende trein of bus moet wachten.

De verbetering van de stiptheid betekent een kentering, want sinds 2020 ging het stiptheidscijfer er jaar na jaar op achteruit. Het beheerscontract bepaalt dat de stiptheid tegen 2032 op 91 procent moet liggen.

Treinen die vertraging hebben, dat kan verschillende oorzaken hebben:
  • een gebrek aan "systemische robuustheid": vb. een trein die langer stilstaat omdat die onverwacht een goederentrein moet kruisen (24,6 procent van de gevallen).
  • een oorzaak "door derden": vb. spoorlopers, persoonsongevallen (21,9 procent).
  • door de NMBS zelf: vb. defect treinstel of defecte locomotief (36,7 procent van de gevallen).
  • door Infrabel: vb. problemen met de spoorinfrastructuur (13,7 procent).
  • andere oorzaken: vb. andere treinoperatoren (1,2 procent). 
Volgens de NMBS is de verbetering van de stiptheid vooral te merken tijdens de avondspits. Dat heeft te maken met een betere capaciteit en het feit dat vertragingen van 's morgens beter worden weggewerkt. Dat kan dankzij een beter beheer van incidenten en een betere dienstregeling, zegt de NMBS.

Het aantal afgeschafte treinen blijft wel op een hoog niveau. In 2024 werden 45.944 treinen volledig of gedeeltelijk afgeschaft, maar een fractie minder dan het record van 2023 (46.086). Dat blijkt uit cijfers van spoornetbeheerder Infrabel.
Reacties