Nieuws


Waarom geeft Japan Oekraïne gratis rails?

Oekraïne
Woensdag, 18 december '24 via Railtech

Politiek
282
Webmaster

Japan is van plan zijn steun voor het herstel van de Oekraïense spoorweginfrastructuur te versterken – mogelijk met de levering van veel meer gratis spoor – door de oprichting van een speciale coördinatieraad. Tot nu toe heeft Japan 25.000 ton R-65 stalen rails aan Oekraïne geschonken, maar Kiev wil nog eens 25.000 ton om het door de oorlog beschadigde netwerk dringend opnieuw op te bouwen. En het lijkt erop dat de Japanners graag willen leveren met het oog op de toekomst.

De Japanse minister van Land, Infrastructuur, Transport en Toerisme Hiromasa Nakano kondigde het besluit voor de nieuwe raad aan tijdens een ontmoeting in Tokio met de eerste vicepremier en minister van Economie van Oekraïne Yulia Svyrydenko en leden van een bredere Oekraïense delegatie.

De nieuwe raad zou kunnen dienen als een belangrijke uitbreiding en stroomlijning van de Japanse hulp aan Oekraïne. Tokio heeft al 25.000 ton spoor aan Kiev geschonken, maar tot nu toe verliep dat via het Japan International Cooperation Agency (JICA), een overheidsorganisatie die op subsidies gebaseerde hulp of leningen tegen zeer gunstige voorwaarden aanbiedt voor infrastructuurprojecten. JICA werd gebruikt om het herstel van 200 kilometer beschadigde spoorlijnen in Oekraïne tussen 2023 en 2024 mogelijk te maken, maar nu zal de nieuwe raad zich bezighouden met de bijdragen van Japan in oorlogstijd aan Kiev.

Oprecht dankbaar
“We zijn Japan oprecht dankbaar voor zijn bereidheid om mee te werken aan het herstel van de verwoeste Oekraïense infrastructuur”, zei Svyrydenko volgens het Oekraïense ministerie van Financiën. “Japan heeft ervaring op het gebied van rampenbestrijding en de technologie en productie die nodig zijn voor de wederopbouw. We hebben er vertrouwen in dat hun expertise Oekraïne zal helpen het proces van wederopbouw van verwoeste faciliteiten te versnellen.”

De Oekraïense delegatie op de vergadering zei dat hun samenwerking met Japan prioriteit zou geven aan het herstel van de infrastructuur. In het bijzonder drongen ze er bij Tokio op aan om de nationale spoorwegmaatschappij Ukrzaliznytsia van rails te blijven voorzien, waarbij ze verklaarden dat Oekraïne nog eens 25.000 ton R-65 stalen rails nodig heeft.

“Het is belangrijk dat we nu al specifieke coördinatiemechanismen uitwerken op het gebied van vernieuwing,” zei onderminister voor Ontwikkeling van Gemeenschappen en Gebieden van Oekraïne Serhiy Derkach. “Dit geeft ons de mogelijkheid voor directe interactie over de kwestie van prioriteiten en behoeften voor wederopbouw, zowel op het niveau van de nationale regeringen als op het niveau van de particuliere sector, wiens rol in het wederopbouwproces even belangrijk is.”

“We verwachten dat de coördinatieraad een effectief mechanisme zal worden om steun aan te trekken voor de wederopbouw van kritieke infrastructuur, de transportsector, sociale voorzieningen en huisvesting,” voegde hij eraan toe.

Waarom Japan vrij baan geven?
De beslissing van Japan om Kiev rails te geven lijkt misschien vreemd, gezien de afstand tussen de twee landen en de uitgebreide Europese spoormarkt. Maar door Oekraïne te helpen met het herstel van het spoor versterkt Tokio niet alleen zijn internationale reputatie als partner in de wederopbouw na het conflict – het land heeft Kiev sinds het begin van de oorlog al zo’n 12 miljard euro gegeven – maar bereidt het zich ook voor op toekomstige langetermijnspoorovereenkomsten met Oekraïne.

De vernietiging van de belangrijkste binnenlandse spoorproductiefaciliteiten van Oekraïne tijdens de oorlog betekent dat er, althans voorlopig, een enorme opening in de markt is. Voordat het conflict in 2022 begon, kocht Oekraïne rails van zijn eigen ondernemingen, zoals de Azovstal en Kryvyi Rih faciliteiten, die deel uitmaakten van Metinvest, een van de grootste industriële conglomeraten van Oekraïne.

De Azovstal Steel Plant, nu in het door Rusland bezette Mariupol, werd zelfs een van de belangrijkste slagvelden van de oorlog en een symbool van het Oekraïense verzet voordat het viel. Rusland heeft Mariupol sindsdien officieel tot zijn eigen grondgebied verklaard en het is onwaarschijnlijk dat de faciliteiten weer onder controle van Kiev komen. En omdat de Oekraïense rails een cruciale rol spelen in de oorlog en de wederopbouw van het land, is er een grote opening voor import.

De spannendste investeringskans sinds generaties
Simpel gezegd is de naoorlogse wederopbouw van Oekraïne volgens Timothy Ash, Rusland- en Eurazië-expert bij Chatham House, “de grootste en meest opwindende ontwikkelings-/investeringskans in de regio sinds generaties”. Hij stelt dat de loskoppeling van Kiev van Rusland vanuit een investeringsstandpunt “net zo groot is als de val van de Berlijnse Muur. Stel je de allure voor van een wederopbouwproject van 1 biljoen euro in Oekraïne.” En transportinfrastructuur zal duidelijk een groot deel van deze kans zijn.

Het zal niemand verbazen dat Japan niet de enige is die streeft naar toekomstige samenwerking met de enorme Oekraïense spoorwegindustrie, een van de grootste netwerken in Europa en na Rusland het grootste in Oost-Europa. Frankrijk staat op het punt om in januari 2025 zijn eerste partij begaafde rails aan Ukrzaliznytsia te leveren, als onderdeel van plannen om 19.000 ton rails te leveren om ongeveer 150 kilometer beschadigde infrastructuur te helpen vernieuwen. Het Verenigd Koninkrijk zei vorig jaar dat het ook de Oekraïense spoorweginfrastructuur zou moeten ondersteunen, waarschijnlijk met het oog op het verbeteren van de onder druk staande goederenverbindingen en het ontwikkelen van toekomstige relaties met de industrie.

Japan, dat Oekraïne de meeste gratis rails heeft gegeven, heeft enkele van de grootste Aziatische spoorwegbedrijven die hoogwaardige oplossingen en technologie leveren op de Europese markten, maar in termen van Aziatische spoorexporteurs domineert China nog steeds in termen van volume en betaalbaarheid. Als Oekraïne dus in het oosten op zoek gaat naar partners om zijn voormalige belangrijkste leverancier te vervangen tijdens de gewelddadige ontkoppeling met Rusland, zal Tokio zijn spoorwegmarkt moeten laten schitteren. Naast haar massale hulpbijdragen lijkt dit te zijn gekomen in de vorm van gratis sporen. Nu valt alleen nog af te wachten waar de lijnen van de langetermijninvestering in de Oekraïense spoorwegindustrie zullen worden getrokken naarmate de oorlog voortkruipt. Wat is eigenlijk nog eens 25.000 ton staal waard?
Reacties