Nieuws


Ticketverkoop voor sneller treinaanbod tussen Brussel en Amsterdam is gestart

België
Donderdag, 17 oktober '24 via VRT NWS
Benelux - Fyra

Dienstverlening
156
Webmaster

De ticketverkoop voor snellere treinen tussen Brussel en Amsterdam is begonnen. Die zullen vanaf midden december tussen de beide hoofdsteden sporen.

Al in augustus 2023 maakten de NMBS en de Nederlandse Spoorwegen (NS) bekend dat ze de Beneluxtrein vanaf eind dit jaar opsplitsen in twee verbindingen met telkens zestien treinen per dag. Een nieuwe snelle trein tussen Brussel-Zuid en Amsterdam-Zuid - onder de naam Eurocity Direct - stopt onderweg alleen nog in Antwerpen-Centraal, Rotterdam-Centraal en Schiphol, en doet het volledige traject 45 minuten sneller dan de huidige IC-verbinding.

Daarnaast blijft de huidige verbinding bestaan onder de naam Eurocity, maar die wordt wel ingekort tot het traject tussen Brussel-Zuid en Rotterdam-Centraal. Zoals voorheen zijn de haltes onderweg Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussels Airport-Zaventem, Mechelen, Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Centraal, Noorderkempen en Breda.

Prijzen
Vanaf 15 december voeren de NMBS en NS het nieuwe aanbod in en vandaag ging de ticketverkoop van start. Van Brussel naar Amsterdam liggen de prijzen voor een biljet voor de nieuwe Eurocity Direct tussen 25 en 64,1 euro, naar Rotterdam op de Eurocity tussen 13,1 en 32,7 euro. Op de Eurocity blijven binnenlandse reizen mogelijk en zijn dus ook NMBS-biljetten geldig binnen België. Dat is niet het geval op de Eurocity Direct.

De NS leggen voor de Eurocity Direct nieuwe ICNG-treinen in en startten deze maand al met proefritten: reizigers die een ticket boeken tussen Amsterdam en Brussel krijgen de komende tijd al de mogelijkheid om mee te gaan op een van de nieuwe treinen. Op de Eurocity-verbinding worden de huidige Nederlandse ICR-treinen vanaf december geleidelijk vervangen door I11-treinen van de NMBS.

Binnenlandse verbindingen
Reizigersorganisatie TreinTramBus is er niet mee opgezet dat de extra treinen tussen Brussel en Amsterdam ten koste gaan van binnenlandse verbindingen. "Het aantal treinen tussen Nederland en België verdubbelt dan wel, het aantal treinen tussen Antwerpen en Brussel neemt met een kwart af", benadrukt voorzitter Peter Meukens. Per uur zullen vanaf 15 december maar drie in plaats van vier IC-treinen over Mechelen tussen de grootste twee steden van het land sporen.

"In Nederland mogen binnenlandse reizigers die trein ook gebruiken, maar in België niet. De NMBS verbiedt Belgische treinreizigers om met de Eurocity Direct van Antwerpen naar Brussel te rijden. Daar kunnen we in het geheel geen begrip voor opbrengen", gaat Meukens verder. "Dat wordt chaos, want nu al moeten reizigers rechtstaan."

"NMBS heeft in april 2024 aan Infrabel alle rijpaden aangevraagd voor het vervoersplan december 2024", reageert de NMBS. "Eén van de treinen waarvoor NMBS geen rijpaden heeft gekregen, is de IC22 Brussel-Antwerpen. Dit ten gevolge van tekort aan infrastructuur op het spoornet en na een arbitrageprocedure ingesteld door Infrabel, waardoor NMBS deze rijpaden verloor aan Eurostar."

Vanaf december komt er overigens ook een nieuwe klassieke treinverbinding tussen Brussel en Parijs (via Bergen), die afgelopen zomer naar aanleiding van Olympische Spelen in de Franse hoofdstad al tijdelijk nieuw leven ingeblazen kreeg. De verbinding droeg al de naam Eurocity; het is niet duidelijk of die wordt behouden.
Reacties