Nieuws


NMBS sluit enkele plaatsen in ondergrondse parkeergarage aan Gent-Sint-Pieters door problemen met waterinsijpeling

België
Dinsdag, 01 oktober '24 via VRT NWS

Infrastructuur
229
Webmaster

In de ondergrondse parkeergarage aan Gent-Sint-Pieters zijn er problemen door waterinsijpeling. Uitbater NMBS schrapt voorlopig een 20-tal parkeerplaatsen. "De precieze oorzaak is nog niet gevonden. De impact is klein, er zijn nog 1.500 andere plaatsen", zegt woordvoerder Dimitri Temmerman. 

"De problemen slepen al een 3-tal jaar aan", zegt een gebruiker van de NMBS-parking. Hij wil liever niet met naam en toenaam getuigen, zijn gegevens zijn bekend bij de redactie. "Het begon met af en toe een lek en wat gedruppel, maar nu komt er vaker water langs het plafond en de muren naar beneden." Ook VRT NWS stelt vast dat er plassen in de parkeergarage zijn, en grote sporen van waterinsijpeling. 

NMBS bevestigt dat er een probleem is. "Eerder zijn al enkele wanden geïnjecteerd, de roofing is op sommige plaatsen vernieuwd. Toch houden de problemen aan en vinden we de precieze oorzaak niet. In afwachting is een aantal parkeerplaatsen tijdelijk buiten gebruik." 

De parkeergarage is populair en meestal voor 3 kwart bezet. Op drukke dagen is er tot 90 procent bezetting. De afgesloten parkeerplaatsen vormen geen probleem, volgens de NMBS, er zijn voldoende vrije plaatsen beschikbaar op elk moment van de dag. 

Volgens de anonieme gebruiker is er betonafzetting op de wagens, door het gedruppel. "De auto wassen heeft niet altijd zin, het is er soms heel moeilijk af te krijgen. Ik betaal 26 euro per dag, dit zou echt niet mogen." Een klacht heeft de gebruiker nog niet ingediend. 

De parkeergarage is populair en meestal voor 3 kwart bezet. Op drukke dagen is er tot 90 procent bezetting. De afgesloten parkeerplaatsen vormen geen probleem, volgens de NMBS, er zijn voldoende vrije plaatsen beschikbaar op elk moment van de dag. 

Volgens de anonieme gebruiker is er betonafzetting op de wagens, door het gedruppel. "De auto wassen heeft niet altijd zin, het is er soms heel moeilijk af te krijgen. Ik betaal 26 euro per dag, dit zou echt niet mogen." Een klacht heeft de gebruiker nog niet ingediend. 

Ombudsrail, de onafhankelijk ombudsdienst van de spoorwegen, keek op vraag van VRT NWS na of er al klachten waren rond NMBS-parkeergarages. Tot nu toe zijn er geen dossiers. De ombudsdienst roept op om melding te doen als er schade is, zo kan het probleem beter in kaart gebracht worden. 

Reacties