België
Dinsdag, 24 september '24 via VRT NWS
Dienstverlening
296
Webmaster
De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS biedt vanaf vandaag een stiltezone aan in een groot deel van haar treinen. Het proefproject dat sinds begin vorig jaar liep, is als zeer succesvol geëvalueerd en wordt nu dus uitgebreid. De NMBS zegt dat 65 procent van de reizigers tussen de grote steden er tegen volgende zomer gebruik van zullen kunnen maken.
Je hebt ze misschien al opgemerkt, de stiltewagons op bepaalde verbindingen zoals op de trein Eupen-Oostende. Daar werd een hele wagon als stiltewagon ingericht: het is er niet de bedoeling om tegen elkaar te praten, te bellen of filmpjes op de smartphone te bekijken met het geluid aan. Reizigers die dat wilden, konden er de stilte opzoeken en tot rust komen.
9 op de 10 tevreden over het concept
De reactie van de reizigers was zeer positief, zowel bij pendelaars als bij vrijetijdsreizigers, zegt de NMBS nu. "9 op de 10 reizigers die de stiltezone uitprobeerden zeiden tevreden te zijn over het concept. Meer dan de helft gaf aan vaker de trein te willen nemen mocht er een stiltezone zijn," schetst Dimitri Temmerman van de NMBS.
Reizigers kunnen gebruik maken van hun tijd om in alle stilte wat te werken, wat te studeren of gewoon nog wat uit te rusten, zegt Temmerman: "Er was echt wel vraag naar, dat bleek tijdens het proefproject. Vandaar de beslissing om het vanaf vandaag veel breder te gaan uitrollen. We wilden er niet langer mee wachten."
3 huisregels voor gebruikers
Reizigers kunnen de stiltezone vrij makkelijk herkennen, want zowel aan de binnen- als de buitenkant zullen duidelijke stickers en pictogrammen hangen. Wie kiest voor de stiltezone wordt gevraagd om:
- niet hardop te praten of te bellen
- de mobiele telefoon op stil te zetten
- het volume van de hoofdtelefoon of de oortjes niet te luid te zetten
Concreet zullen er in elke trein die bestaat uit M6- of M7-dubbeldeksrijtuigen 1 of meerdere rijtuigen zijn met een stiltezone. Deze bevindt zich telkens op de benedenverdieping van het rijtuig.
Op welke lijnen mag je stiltezones verwachten?
Vooral op langere trajecten is de nood aan stilte van tel, zegt de NMBS. Daarom wordt het concept uitgerold op de belangrijkste IC-verbindingen, de treinen die grote steden met elkaar verbinden. Vooral de jongste generaties treinen komen in aanmerking.
Stelselmatig wordt het aanbod uitgebreid. De lijn Eupen-Oostende en Brussel-Luxemburg hadden er al een, binnenkort komen daar onder meer verbindingen bij als Kortrijk-Schaarbeek, Genk-Blankenberge, Antwerpen-Charleroi en Brussel-Namen.
De stiltezones worden vanmorgen voorgesteld aan de pers. Het vernieuwde aanbod wordt op langere termijn opnieuw geëvalueerd, met een optie op meer als het succesvol blijkt. Maar dat zijn dingen voor later: eerst het huidige aanbod aan stiltezones updaten, zegt Temmerman.