Nieuws


Unia en Testaankoop dagen NMBS voor de rechter wegens "digitale discriminatie": sommige tickets zijn enkel goedkoper via de app

België
Vrijdag, 20 september '24 via VRT NWS

Andere
253
Webmaster

Gelijkekansencentrum Unia en consumentenorganisatie Testaankoop dagen de NMBS voor de rechter. Sommige treinabonnementen zijn online goedkoper dan aan het loket of de ticketautomaat. Dat vinden ze discriminatie tegenover mensen zonder smartphone of tablet. De NMBS ziet dat anders en past de digitale voordeeltarieven niet aan. Daarom stappen Unia en Testaankoop nu naar de rechtbank.

Wie een Standard Multi, de 10-rittenkaart van de NMBS, via de app koopt, betaalt daarvoor 3 euro minder dan aan het loket. Ook de Youth Multi, dezelfde meerbeurtenkaart voor jongeren, is 2 euro goedkoper via de app.

Daarnaast biedt de NMBS ook een Flex-abonnement aan. Daarmee kunnen reizigers 2 tot 3 keer per week op hetzelfde traject reizen, maar het treinabonnement is alleen via de app te koop.

Geen korting zonder app
"We vinden dit een vorm digitale discriminatie", legt directeur Els Keytsman van Unia uit bij 'WinWin' op Radio2. "Sommige reizigers beschikken niet over de financiële middelen om een smartphone te kopen. Of mensen zijn door hun leeftijd, gezondheidstoestand of handicap niet in staat om met een smartphone te werken. Zij lopen die kortingen of abonnementen daardoor mis en dat kan niet."

Unia en Testaankoop hadden de NMBS in juli gevraagd om geen digitale voordeeltarieven meer toe te kennen en alle abonnementen ook via het loket of een automaat in het station te verkopen, maar die ging daar niet op in.

De NMBS vindt de prijsverschillen geen discriminatie. "Het aanbieden van een gedifferentieerd aanbod – in functie van het verkoopkanaal – is een wijdverspreide praktijk die door geen enkele wetgeving verboden is", klinkt het.

"De meeste organisaties en bedrijven uit allerlei sectoren, ook openbare diensten, doen dat. We willen bovendien het gebruik van digitale verkoopkanalen stimuleren. Dat is onze taak als openbare dienstverlener. We doen dat op een proportionele manier die rekening houdt met alle reizigers", aldus woordvoerder Bart Crols.

Voor de rechter
Unia is zich ervan bewust dat ook andere bedrijven bepaalde kortingen enkel online aanbieden. "We zijn niet tegen digitalisering, maar de NMBS is een overheidsbedrijf. Zeker zij mogen niemand uitsluiten. We hebben geprobeerd om het gesprek aan te gaan. Er zijn een aantal brieven over en weer gegaan, maar ze willen de tarieven niet aanpassen. Daarom willen we de zaak nu voorleggen aan de rechter."
Reacties