Nieuws


Polen onthult €1,4 miljard aan nieuwe spoorwegaanbestedingen

Polen
Zaterdag, 07 september '24 via Railtech

Financieel
157
Webmaster

Polen’s spoorwegbeheerder PKP PLK heeft drie aanbestedingen aangekondigd voor hogesnelheidsupgrades en een enorm bouwproject met een totale waarde van 1,4 miljard euro. Dat betekent snellere treinen op routes in het noorden en zuiden van Polen en de start van de bouw van een van de grootste spoorweginvesteringen van het land.

De aankondiging van de aanbestedingen op donderdag, de drie projecten zijn als volgt: ten eerste, de modernisering van het spoor tussen een van Polen’s belangrijkste zeehavens, Gdynia, en het nabijgelegen Lębork; vervolgens, een upgrade van de Stalowa Wola-Padew lijn, die door het zuidoosten van Polen loopt, een regio met verschillende belangrijke industriële centra; en ten slotte, de bouw van het Szczyrzyc-Tymbark traject, de eerste fase van de grootste spoorweginvestering in het zuiden van Polen, het Podłęże-Piekiełko project, dat tot doel heeft de verbindingen tussen Kraków en Polen’s bergachtige zuidelijke regio’s te verbeteren.

“We hebben een aanbesteding aangekondigd voor een van de secties van het beroemde ‘Podłęże-Piekiełko’-project. Dankzij deze investering zullen we de treinreis van Kraków naar Zakopane en Nowy Sącz verkorten,” zei de Poolse minister van Infrastructuur Dariusz Klimczak bij de aankondiging van de aankondiging. Hij voegde eraan toe dat het ministerie binnenkort aanbestedingen zou uitschrijven voor de volgende delen van het ambitieuze project en zei dat er nu concrete stappen worden genomen om de nieuwe lijn door te trekken.

“We willen duidelijk een einde maken aan alle speculaties – we hebben het geld veiliggesteld, we beginnen actie te ondernemen. Daarnaast hebben we twee aanbestedingen aangekondigd voor miljardenprojecten in Pommeren en Podkarpacie. We ontwikkelen de Poolse spoorwegen,” zei hij.

Moderne spoorweg van Tricity naar Słupsk
De aanbesteding voor de werkzaamheden aan de route Gdynia-Lębork is de volgende fase van de investeringen in de 202 spoorlijn, die de woiwodschappen Pommeren en West-Pommeren met elkaar verbindt. Het ligt langs de kust van de Baltische Zee, heeft de grootste havens van Polen en is daarom van cruciaal belang voor de verbinding van Polen met Noord-Europa, Scandinavië en de bredere Baltische regio. Het is ook een belangrijk onderdeel van het trans-Europese transportnetwerk van de EU.

Als onderdeel van de investering worden alle haltes en stations op de route herbouwd en komen er vier nieuwe haltes langs de lijn. Nu er meer treinen op de sporen kunnen rijden, zal de capaciteit en de toegang tot het Tricity-gebied toenemen, deels dankzij een tweede spoor op de trajecten tussen Gdynia Chylonia-Rumia, Wejherowo-Lębork en tussen Rumia en Wejherowo. De werkzaamheden omvatten ook de reconstructie van de bovenleiding, sporen en kunstwerken op een traject van 55 km.

Zodra alle werkzaamheden op het traject Gdynia-Słupsk zijn voltooid en de vereiste vergunningen zijn verkregen, zal de reistijd tussen de steden met ongeveer 15 minuten worden verkort. Passagierstreinen zullen versnellen van 120 km/u naar 160 km/u, en goederentreinen van 70 km/u naar 120 km/u. De investering bereidt de mogelijkheid voor om de lijn uit te breiden naar treinsnelheden tot 200 km/u, als onderdeel van een geplande afzonderlijke opdracht voor de installatie van het ETCS/ERTMS-systeem.

De totale geschatte waarde van de investering, gefinancierd met EU-middelen, is meer dan 3 miljard PLN (700 miljoen euro). Het is de bedoeling dat de werkzaamheden eind 2029 zijn afgerond.

Start van het ‘Podłęże-Piekiełko’-project
De volgende aanbesteding betreft het deel van de nieuwe spoorlijn nr. 622 dat het nieuw ontworpen Szczyrzyc station zal verbinden met het bestaande Tymbark station. Deze route zal worden gebruikt door treinen die van Kraków naar de pittoreske plaatsen Limanowa en Nowy Sącz reizen.

Het ruim 8 kilometer lange traject zal, net als de hele lijn Podłęże-Piekiełko, worden aangepast naar een snelheid van 160 km/u voor passagierstreinen en 120 km/u voor goederentreinen. De investering omvat ook de bouw van een nieuwe halte in Stróża, een bovenleidingnetwerk en een digitaal treinbesturingssysteem dat is aangepast aan de nieuwste Europese normen. De geschatte kosten van de werkzaamheden bedragen netto meer dan PLN 2 miljard (467 miljoen euro).

De realisatie van het traject Szczyrzyc-Tymbark is de eerste fase van de aanleg van een nieuwe spoorlijn binnen het Podłęże-Piekiełko project, de grootste spoorweginvestering in het zuiden van het land. Momenteel wordt er hard gewerkt aan drie andere trajecten van de gemoderniseerde spoorlijn nr. 104 (Chabówka-Nowy Sącz), die ook deel uitmaakt van dit project.

De modernisering van de eerste delen van deze route zal volgend jaar al worden voltooid en tegen 2030 zal er een nieuwe spoorlijn zijn die Kraków verbindt met Podhale en de regio Sadecczyzna. De snelste treinen zullen het traject Kraków-Nowy Sącz in ongeveer 60 minuten afleggen. Ondertussen zal een reis van de hoofdstad Małopolska naar Zakopane ongeveer 90 minuten duren.

Verbinding met Zuidoost-Polen
Tot slot is er een nieuwe aanbesteding voor de modernisering van de lijn Stalowa Wola-Tarnobrzeg-Sandomierz-Ocice-Padew. Deze lijn loopt tussen de woiwodschappen Podkarpackie en Świętokrzyskie en behoort tot de economisch minder ontwikkelde regio’s van Polen. Een betrouwbaardere spoorinfrastructuur zal de verbinding met nabijgelegen economische centra zoals Kraków, Warschau en Rzeszów verbeteren.

Dankzij de investering kunnen passagierstreinen doorrijden naar verdere delen van de routes Padew-Chmielów en Sandomierz-Grębów. Een groot aantal stations en haltes zal worden gemoderniseerd. Het contract zal naar verwachting in het tweede kwartaal van 2025 worden ondertekend en de bouw zal in 2027 zijn voltooid. De opdracht voor de ontwikkeling van het gedetailleerde ontwerp en de uitvoering van de werkzaamheden heeft een geschatte waarde van 900 miljoen PLN (210 miljoen euro).
Reacties