Vorige maand al kaartte TreinTramBus de gevolgen aan van een nieuwe IC-verbinding tussen Brussel en Amsterdam, die gepland staat vanaf december. Meer én snellere treinen naar Amsterdam, dat blijkt ten koste te gaan van de binnenlandse reiziger: omdat er een rijpadprobleem ontstaat in Brussel, blijkt dat de NMBS in het hele land treinen heeft verschoven of zelfs afgeschaft.
"Maandenlang luidde het officieel dat er over de 'IC-Snel' nog niets was beslist, maar nu de definitieve dienstregeling voor december effectief in de internationale planner zit, blijkt dat de invoering van een bijkomende internationale trein tussen Amsterdam en Brussel-Zuid wel degelijk een enorme impact zal hebben voor de binnenlandse reizigers", luidt het in de open brief.
De brief is mee ondertekend door burgemeester Hans Bonte van Vilvoorde (Vooruit), Erik Broeckx van Mortsel (N-VA), Jacques Chabot van Waremme (PS), Kris Declercq van Roeselare (CD&V), Björn Prasse van Blankenberge (Open VLD), Ann Schrijvers van Zutendaal (ZVP) en de Antwerpse schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA).
TreinTramBus geeft een kort overzicht van de problemen:
- De rechtstreekse trein van Genk naar de kust verdwijnt op weekdagen.
- Tijdens het weekend veranderen alle aansluitingen tussen trein en bus in Limburg.
- Treinreizigers tussen Kortrijk en Blankenberge zullen in Brugge een half uur op een aansluiting moeten wachten.
- Treinreizigers van Waremme naar Brussel zullen 20 minuten langer onderweg zijn.
- In Mortsel Oude God wordt het treinaanbod gehalveerd tot 1 trein per uur in elke richting.
- Tussen Antwerpen en Brussel wordt 1 op de 4 binnenlandse IC-treinen in beide richtingen geschrapt.
In strijd met beheerscontract
"De as Antwerpen – Brussel, die de 2 grootste steden van ons land verbindt, is al jaren een van de zwakst bediende hoofdlijnen van het net", luidt het nog. "Vanaf december wordt het aanbod op deze as nog slechter en zullen er minstens in de spits structurele capaciteitsproblemen ontstaan."
Volgens TreinTramBus is dit trouwens in strijd met het beheerscontract tussen de NMBS en de federale overheid. "De NMBS offert haar binnenlandse reizigers op voor een commercieel project dat buiten dat contract valt", aldus de reizigersvereniging. Omdat internationale treinen niet onder de openbare dienstverlening vallen, kan de NMBS zelf de ticketprijzen bepalen.
De reizigersvereniging en de betrokken steden en gemeenten vragen dringend overleg met de NMBS om de plannen bij te sturen.
De NMBS houdt vol dat er nog geen formele beslissing heeft genomen. "De dienstregeling voor 2025 wordt de komende weken beslist op basis van de rijpaden die Infrabel in functie van de beschikbare capaciteit op het spoornet definitief aan NMBS toekent en op basis van de beschikbare productiemiddelen", laat de spoorwegmaatschappij weten in een korte schriftelijke reactie.