FLIRT-treinstellen reden al in Duitsland en Nederland. Arriva (gevestigd in Limburg) wilde hun dienst echter uitbreiden naar Luik in België. Voor Arriva om de noodzakelijke homologatie voor België te verkrijgen, werd Ricardo Certification gecontracteerd om het werk uit te voeren.
Gedocumenteerd bewijs
De gespecialiseerde tak van het bedrijf beoordeelde de compatibiliteit van de FLIRT treinstellen met de specifieke kenmerken van de Belgische infrastructuur en de Belgische nationale bedrijfsvoorschriften. Het typetestproject bestond voornamelijk uit het uitvoeren van testritten op het Belgische spoorwegnet. De certificatiebeoordeling vereiste ook het samenstellen van een boek met gedocumenteerd bewijsmateriaal.
Ricardo Certification kan sinds 2022 certificatiewerk uitvoeren als een geaccrediteerde Designated Body (DeBo) in België. Onder deze certificering, en voor de eerste keer, konden ze de veiligheid van software, en andere veiligheidssystemen geïnstalleerd op de FLIRT treinstellen aftekenen tegen de nationale eisen.
Een internationale pendeldienst exploiteren
In samenwerking met Infrabel, de Belgische infrastructuurbeheerder, omvatte het testprogramma contactkrachtmetingen van de stroomafnemers, compatibiliteitstesten van het 3kV elektrisch systeem met de infrastructuur, assentellertests en tests van het ETCS treinbeveiligingssysteem. Ricardo Certification configureerde en installeerde ook gespecialiseerde meetapparatuur en zorgde voor de organisatie van testritten zoals vereist.
“De SMART Software-gegevensanalyse van Ricardo leverde ’s nachts betrouwbare testresultaten”, aldus een verklaring van het bedrijf. “[Deze] werden automatisch geanalyseerd volgens de Belgische eisen. Hierdoor kunnen de FLIRT-treinen van Stadler worden gehomologeerd in België, wat een belangrijke mijlpaal is voor het exploiteren van een internationale pendeldienst in drie landen.”
SMART en FLIRT
SMART is een softwaretool van Ricardo, waarin projectspecifieke parameters worden ingesteld. Het is in 2016 voor het eerst ontwikkeld voor het analyseren van elektrische storingsgegevens aan de hand van Nederlandse eisen. Dit is de eerste inzet in België.
De FLIRT(Fast Light Intercity and Regional Train) van Stadler is al twintig jaar in productie. Het ontwerp is de basis voor verschillende varianten. FLIRT-treinen worden over de hele wereld gebruikt, ook in België.