Nieuws


Amerikaanse hogesnelheidsconferentie prijst vooruitgang

Verenigde Staten
Maandag, 27 mei '24 via Railtech

Politiek
167
Webmaster

Het Amerikaanse hogesnelheidsspoorwegnet mag dan voornamelijk op de tekentafel liggen, de ambities voor de uitvoering zijn enorm. De conferentie van deze maand, op 16 mei in Washington DC, trok meer dan 200 afgevaardigden van hoog niveau om te debatteren over de volgende stappen.

Ondanks de populaire indruk dat de auto koning is in Amerika, is de jaarlijkse USHSR-conferentie (U.S. High Speed Rail) geen randevenement. Directeuren van industriële belanghebbenden, vakbonden en vakbonden, de politiek en de academische wereld kwamen bijeen om strategieën en beleid te ontwikkelen voor het bouwen van een landelijk hogesnelheidsnetwerk in Amerika. Misschien moet daar “herbouwen” staan.

Hogesnelheidsspoorwegcorridors
Conferentiesprekers beweerden dat Amerika een nieuw tijdperk van vooruitgang op het gebied van hogesnelheidstreinen ingaat. Afgevaardigden hoorden dat de overheid ongekende investeringen heeft gedaan. Dat brengt wat dollars op voor de federale aanwijzing van zeven hogesnelheidsspoorcorridors in het hele land, van het zuidoosten tot Texas en het noordwesten van de Stille Oceaan.

“De recente federale investeringen zijn een enorme stimulans voor de Amerikaanse hogesnelheidslijn”, zei Andy Kunz, CEO van U.S. High Speed Rail. “Laten we onszelf niet voor de gek houden. We hebben honderden miljarden dollars en grote beleidshervormingen nodig om een hogesnelheidsnetwerk te ontwikkelen dat ons land waardig is.”

Coalitie van belangenbehartigers nodig
De U.S. High Speed Rail Association is zich terdege bewust van de noodzaak om beide zijden van het Amerikaanse politieke systeem te overtuigen. De bouw van een project zal waarschijnlijk langer duren dan een politieke cyclus van vijf jaar. Hun conferentie in Washington besteedde een groot deel van de sessie aan het kweken van een coalitie van pleitbezorgers op Capitol Hill.

Er was echter wel vooruitgang te melden. Op het terrein is Brightline West begonnen met de aanleg van een lijn van Las Vegas naar Zuid-Californië. Er is uitgebreid civieltechnisch werk aan de gang voor de hogesnelheidstrein van Californië (te zien in de video hierboven). Het Britse infrastructuurbedrijf Network Rail heeft onlangs een adviserende rol gewonnen bij het project. Er wordt zelfs gespeculeerd dat het CHSR-project uiteindelijk alle belangrijke bevolkingscentra in de staat met elkaar zal verbinden.

Ontwikkeling massaal versnellen
Conferentiesessies concentreerden zich op een reeks plannen om hogesnelheidstreinen tot een belangrijke vorm van vervoer in Amerika te maken. Afgevaardigden bespraken strategieën om nieuwe hogesnelheidsprojecten te lanceren in belangrijke regio’s in het hele land. De vooruitgang is echter traag en veel projecten zijn vastgelopen. Een belangrijk debat ging over manieren om de projectontwikkeling en bouwtijdlijnen enorm te versnellen en ervoor te zorgen dat de eerste lijnen in het westen met succes de grote voordelen van hogesnelheidstreinen laten zien.

Pete Buttigieg, de Amerikaanse minister van Transport, benadrukte de ambitie en de omvang van de taak die voor ons ligt en gaf de wensen van de conferentie een gezinsachtig tintje. “Onze tweeling is tweeënhalf jaar oud”, zei hij. “Een van de dingen waar ik echt van hou is de gedachte dat ze nu tweeënhalf zijn, en als we ons doel bereiken, zullen ze nooit een wereld zonder hogesnelheidstrein in de Verenigde Staten kennen.”
Reacties