Nieuws


Nieuwe look voor de infoschermen in de stations

België
Dinsdag, 21 november '23 via Railtech
Informatica

Infrastructuur
332
Webmaster

De NMBS heeft de digitale infoschermen in de stations vernieuwd. De vormgeving werd veranderd, om meer informatie te kunnen geven wanneer het treinverkeer bijvoorbeeld verstoord is en om de leesbaarheid van de schermen te verhogen. Het nieuwe design werd de afgelopen maanden uitvoerig getest en qua toegankelijkheid en leesbaarheid verschillende keren afgetoetst met belangenorganisaties voor slechtzienden.

De nieuwe vormgeving biedt voor de reiziger volgens de NMBS twee belangrijke voordelen. “De leesbaarheid wordt verhoogd en er wordt – zeker bij verstoord treinverkeer – meer belangrijke informatie getoond. Iets waar de reiziger vragende partij voor was, zo bleek uit klantenonderzoeken”, zegt Dimitri Temmerman, de woordvoerder van de NMBS. “Zo zal op de schermen voortaan duidelijk worden getoond wanneer het traject van de trein wordt verlengd of beperkt of als er een tussenliggende halte wordt afgeschaft. Ook als de trein door geplande werken of bij een incident wordt vervangen door een bus zal dat voortaan duidelijk worden getoond op het scherm.”

Eerstvolgende trein
Op de perronschermen, waar tot nu enkel de eerstvolgende trein op dat spoor werd aangekondigd, zal onderaan het scherm ook de trein daarna worden aangekondigd. “Iets wat zeer nuttig is voor wie bijvoorbeeld te vroeg op het perron staat en de bevestiging nodig heeft dat hij nog steeds op het juiste perron staat. In stations waar de treinen kort op mekaar volgen maakt dat voor de reiziger een groot verschil”, zegt Temmerman.  Dankzij de vernieuwde vormgeving kunnen voor de verschillende treinen ook meer tussenliggende stations worden getoond. Zo zullen op de schermen in de kleinere stations van de eerste vier treinen alle haltes worden getoond. Betere leesbaarheid, ook voor slechtzienden Om de leesbaarheid te verhogen wordt de info beter gestructureerd. “Er is ook meer kleurcontrast toegevoegd, wat een belangrijk voordeel is voor slechtzienden,” zegt Temmerman. “Om ervoor te zorgen dat ook voor hen de info op de schermen beter leesbaar is, werd het nieuwe design regelmatig met hen afgetoetst, en dat in verschillende fasen van het project.”

Tevreden reactie
Koen Gräser, medewerker bij de Brailleliga, is tevreden met de nieuwe schermen. “Tijdens de ontwikkeling van het nieuwe design werd ik door NMBS verschillende keren uitgenodigd in een station om de ontwerpen te beoordelen. Ik ben aan één oog blind en ook met mijn ander oog is mijn zicht zeer beperkt. Vroeger was de info voor mij moeilijk leesbaar, maar door kleur en contrast toe te voegen, vind ik de huidige schermindeling beter dan de vroegere. Doordat de tekst op de vertrekschermen nu op één lijn staat, is de info ook logischer geordend.” Het nieuwe design was als test al een aantal maanden exclusief te zien in de stations van Dendermonde, Brussel-Luxemburg en Nijvel, waar geluisterd werd naar de feedback van de reizigers.
Reacties