Nieuws


Eurostar slaat Nederland over: ‘Amsterdam in onderhoud, Rotterdam geen prioriteit’

Nederland
Zaterdag, 03 juni '23 via Spoor Pro
Eurostar

Dienstverlening
264
Webmaster

Vanaf juni 2024 rijden er maandenlang geen treinen tussen Nederland en Londen. Vanwege werkzaamheden op station Amsterdam Centraal is het niet mogelijk om dat als opstappunt te gebruiken. Station Rotterdam Centraal, dat precies in het (spoor)verlengde ligt van Amsterdam, is geen optie volgens vervoerder Eurostar: “Geen prioriteit en onrendabel.” In de tussentijd kunnen reizigers vanuit de Benelux naar Londen alleen opstappen in Brussel.

Het hing al even in de lucht dat Eurostar in ongewis was met het faciliteren van haar eigen trein via Amsterdam naar Londen. Dat kwam juist weer door de faciliteiten die het station van Amsterdam te bieden heeft: niet genoeg ruimte voor te grote groepen reizigers en niet genoeg waarborg om aan de douaneverplichtingen te voldoen. Een noodzakelijke verbouwing was daardoor nodig. Zo geschiedde, want het station van Amsterdam wordt verbouwd, waarin de aanpassing van het Eurostar-perron nu dus definitief wordt meegenomen.

‘Geen jaren maar maanden’

Een jaar geleden schreef SpoorPro dat de Eurostar – vanwege de verbouwing – mogelijk jarenlang niet zou kunnen vertrekken vanuit Amsterdam. Exact een jaar later komt staatssecretaris Vivianne Heijnen met een situatieschets van de huidige stand van zaken. Heijnen is een stuk positiever over de duur van de buitendienststelling van het traject. Zelf denkt de staatssecretaris nu dat het niet jarenlang, maar enkele maanden zal duren voordat de Eurostar weer vanuit Amsterdam naar Londen vertrekt.

De staatssecretaris gaat verder niet dieper in op het tijdelijk stilleggen van de trein tussen Nederland en Brittannië, “een gewenste en duurzame verbinding”, aldus Heijnen eerder. De hogesnelheidstrein reed pas sinds 2020 op het traject. In eerste instantie was de prognose dat het traject er voor tien jaar uit zou liggen, maar dat hebben NS en ProRail weten terug te brengen.

Tijdelijke douanetunnel

In de Amstelpassage wordt nu een tijdelijke douanetunnel aangelegd. Die is nodig omdat er zonder strenge grenscontrole geen vrij passagiersverkeer geldt met Brittannië. De tijdelijke douanetunnel is echter niet op tijd klaar voordat de bestaande – en te kleine – terminal wordt afgebroken. Volgens Heijnen is het “niet veilig” om de bestaande terminal nog langer in gebruik te houden. Reizigers moeten dan over het bouwterrein, wat juridisch zelfs ongewenst is omdat daar allerlei veiligheidseisen gelden.

Eurostar-topvrouw Gwendoline Cazenave komt aanstaande maandag naar Nederland voor een gesprek met het ministerie, ProRail en NS, laat een woordvoerder van het vervoersbedrijf weten tegenover ANP. “We zoeken naar een compromis. Maar als er geen oplossing komt, moeten we onze directe dienstregeling van Nederland naar Londen stoppen”, voegde hij daar aan toe. Of dat permanent of tijdelijk zou zijn, kon de woordvoerder nog niet zeggen.

Onrendabel

Volgens Eurostar is alleen vanuit Rotterdam naar Londen rijden onrendabel. Vanwege de beperkte ruimte op het Rotterdamse station kunnen daar slechts 160 passagiers opstappen, terwijl de treinen een capaciteit hebben voor 900 reizigers. Zonder de maximaal 265 passagiers die op Amsterdam Centraal aan boord gaan, blijven de treinen te leeg.

Eurostar noemt de verbinding tussen Amsterdam en Londen een van de succesvolste trajecten. Vanaf maart volgend jaar wilde Eurostar het dagelijkse aantal ritten verhogen van vier naar vijf. “De afgelopen vijf jaar hebben we via die lijn 1,6 miljoen passagiers vervoerd. We merken dat mensen echt op zoek zijn naar een duurzame manier van reizen. We hebben ook uitgerekend dat zonder deze treinen dagelijks 21 vliegtuigen meer vanaf Schiphol moeten vliegen.”

Reacties