Nieuws


Gerard (85) in alle staten omdat Infrabel zomaar elektriciteitscabine bouwt op zijn grond: “Ze willen de boeren hier weg”

België
Woensdag, 24 mei '23 via

Infrastructuur
485
Webmaster

Gerard Moens (85) is verbolgen over een elektriciteitscabine die spoorwegbeheerder Infrabel deels op zijn grond bouwde. “Zonder mij iets te zeggen of te vragen, dat kan toch niet?”, zegt de man.In de Mandekensstraat die door Lebbeke, Buggenhout en Dendermonde loopt, schrok Gerard Moens zich een bult begin dit jaar. Op zijn landbouwgrond liet spoorwegbeheerder Infrabel plots een elektriciteitscabine optrekken.

“Voorheen kon mijn zoon met de tractor tot aan de grond rijden die ik in eigendom heb, om die te bewerken. Nu gebeurt dat via een ander stuk grond dat in ons bezit is”, zegt Gerard. “Het ergste is dat niemand mij verwittigd heeft. Het is ook niet gevraagd, er is nooit over overlegd. Dat dit vandaag nog kan in ons land, is onbegrijpelijk.”

De tachtiger is landbouwer op rust en nam al contact op met de gemeente Lebbeke en de stad Dendermonde. “Ook met Infrabel zelf, maar ik word van het kastje naar de muur gestuurd”, zegt Gerard. “Sinds januari ben ik al aan het protesteren, zonder resultaat. Mijn overgrootvader is ooit in de Mandekensstraat komen wonen omdat er een loskade was en hij startte een kolen- en graanhandel op. Die kade is eigendom van de NMBS of van Infrabel. Ze hadden die cabine ook daar kunnen zetten.”

4,7 kilometer omrijden
Gerard is boos en vreest voor nog meer grondverlies. “Ik hield een vijftigtal koeien en nu doet mijn zoon dat. Mijn grond ligt deels naast de sporen waar binnen afzienbare tijd een uitwijkspoor bij wordt gelegd én een fietssnelweg, in totaal goed voor een breedte van 16 meter. Ook voor dat project heb ik nog niemand gehoord of gezien. Schandalig is het. Ik slaap er niet van.”

“Ik kan alleen concluderen dat de NMBS de boeren weg wil. De collega die zijn erf aan de sporen heeft, moet tegenwoordig 4,7 kilometer rondrijden omdat ze een bareel hebben afgebroken en gesloten om de grond te bereiken die aan de overkant van de sporen ligt. Dat is toch niet normaal?”

Bij Infrabel zijn ze op de hoogte van de verkeerd geplaatste cabine. “Volgens onze ingenieur staat ze een meter verkeerd”, zegt Thomas Baeken, woordvoerder van de spoorwegbeheerder. “We zullen de grondeigenaar contacteren en een oplossing aanbieden. Wij zijn een overheidsbedrijf en moeten ons aan de regels houden. Het is dus nooit de bedoeling om ze te overtreden, maar blijkbaar heeft de aannemer ze toch een stuk op de grond van die meneer gezet.”

Onteigend
De cabine werd gebouwd in het kader van een nieuw Europees veiligheidssysteem dat de snelheid van de treinen controleert. De uitwijksporen voor goederentreinen worden tussen 2024 en 2027 aangelegd. “Als alles goed gaat, en daar zal dan inderdaad voor moeten onteigend worden”, zegt Baeken nog. “Dat project is nog niet vergund, dus wordt gewacht tot dat wel zo is om met de grondeigenaren rond de tafel te zitten.”
Reacties