Nieuws


China introduceert zelfrijdende hsl-treinen in Olympisch jaar 2022

China
Vrijdag, 11 januari '19 via Spoor Pro

Infrastructuur
193
Webmaster

China Railway begint in 2022 met de exploitatie van reguliere zelfrijdende hogesnelheidstreinen. De autonome treinen zullen de lijn bedienen tussen Beijing en Zhangjiakou, twee gaststeden van de Olympische Winterspelen van 2022. Ze gaan rijden met een snelheid van 350 kilometer per uur.

De invoering van de treinen, die uitgerust zijn met Automatic Train Operation (ATO), gebeurt in twee stappen. In de eerste fase blijft een bestuurder aanwezig in de cabine en zal tijdens de rit de trein besturen. Als er iets misgaat, kan hij tussenbeide komen en de trein handmatig bedienen. De tweede fase start tien jaar later. Het streven is dat er uiteindelijk geen machinist meer aanwezig is om in te grijpen omdat de trein dan volledig autonoom rijdt.

Testen

Het ATO-systeem werd met succes getest van juli tot september 2018 op de lijn Beijing-Shenyang. De zelfrijdende treinen reden meer dan 186 duizend kilometer tijdens 94 proefdagen. Eerder testte China Railway het ATO-systeem op twee lijnen in de Pearl River Delta regio in Zuid-China. De proeven werden uitgevoerd met een oudere generatie treinen, met een snelheid van 200 kilometer per uur. “Een automatisch besturingssysteem kan de veiligheid van hogesnelheidstreinen aanzienlijk verbeteren, vergeleken met menselijke bestuurders die plotseling ziek kunnen worden of die veiligheidsmaatregelen tijdens het rijden negeren”, vertelt Sun Zhang, spoorwegexpert en professor aan de Shanghai Tongji University, aan de krant Global Times.

Fuxing

Voor de geautomatiseerde operaties zal China Railway gebruikmaken van Fuxing-treinen, ontwikkeld door Bombardier Sifang Transportation, een joint venture van CRRC en Bombardier Transportation. De eerste Fuxing CR400AF-eenheid werd geïntroduceerd in juni 2015. De trein bereikte een maximumsnelheid van 420 kilometer per uur tijdens testritten op de Zhengzhou-Xuzhou-hogesnelheidsspoorlijn in juli 2016.

De Fuxing-treinen begonnen in augustus regelmatig te rijden tussen Dalian en Harbin in augustus 2016. In juni 2017 verschenen ze voor het eerst op de Beijing-Shanghai-lijn, waardoor de reis tussen die twee grote Chinese steden werd bekort tot 4,5 uur. De Fuxing-eenheden rijden met een gemiddelde snelheid van 300 tot 350 kilometer per uur.

Frankrijk

In september 2018 kondigde topman Guillaume Pepy van de Franse SNCF-groep aan dat zijn bedrijf rond 2020 ‘semi-autonome’ treinen zal introduceren en volledig geautomatiseerde treinen binnen vijf jaar. Het Franse spoorwegbedrijf is van plan om tegen 2021 zelfrijdende goederentreinen te lanceren, terwijl de geautomatiseerde passagiersdienst in 2023 begint op het RER-netwerk in Parijs en zijn voorsteden. De zelfrijdende TGV-hogesnelheidstreinen moeten in 2025 gaan rijden.

Reacties