Nieuws


Alstom bouwt 14 waterstoftreinen voor Nedersaksen

Nederland
Zaterdag, 11 november '17 via Spoor Pro

Infrastructuur
126
Webmaster

Treinfabrikant Alstom gaat veertien waterstoftreinen bouwen voor de Duitse vervoersautoriteit LNVG in de deelstaat Nedersaksen. De partijen ondertekenden daarvoor donderdag het contact in Wolfsburg. De treinen gaan vanaf december 2021 reizigers vervoeren tussen Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude. De brandstofceltreinen vervangen de dieseltreinen die nu nog op dit traject rijden, waardoor er geen schadelijke stoffen meer worden uitgestoot. 

De waterstofvoorziening van de treinen vindt plaats bij een eigen vulstation van de Linde Group. De Coradia iLint kan met de inhoud van één tank een afstand tot duizend kilometer afleggen en heeft een topsnelheid van 140 kilometer per uur. 

Het contract betreft de levering van de 14 brandstofceltreinen, het bijkomende onderhoud en de energievoorziening voor de komende dertig jaar. Een prototype van de trein gaat al in het voorjaar van 2018 in een pilotproject op het spoortraject rijden.

Vervoersautoriteit LNVG koopt de Coradia iLint-treinen aan voor zijn eigen treinenpark en verhuurt deze vervolgens aan vervoerder Elbe-Weser-Verkehrsbetriebe (EVB). Alstom gaat de 
onderhouden in het EVB-depot in Bremervörde, dat voor dit doel zal worden uitgebreid.

Alternatief voor dieseltreinen

Verkeersminister Olaf Lies: “Vanaf nu is er een echt alternatief voor dieseltreinen beschikbaar in het niet-geëlektrificeerde spoorwegvervoer. Waterstof en brandstofcellen vormen niet alleen een ideale combinatie voor het bereiken van de klimaatdoelstellingen, maar ook voor de energie- en vervoersrevolutie.”

Staatssecretaris Enak Ferlemann ban het Bondsministerie voor Verkeer en Digitale Infrastructuur: ”Treinstellen met brandstofcel-aandrijving zijn een milieuvriendelijk alternatief voor diesellocomotieven. Ter stimulering van de industrie van Nedersaksen willen we het project van LNVG subsidiëren met een investering van ongeveer 8,4 miljoen euro. Deze subsidie wordt verstrekt in het kader van het Nationaal innovatieprogramma voor waterstof- en brandstofceltechnologie.”

Waterstofvoorziening

De vervoersautoriteit LNVG is verantwoordelijk voor de organisatie van het regionale spoorwegvervoer tussen de Noordzee en het Harz-gebergte. 

LNVG-directeuren Menn en Hoffmeister gaven tijdens de bijeenkomst in Wolfsburg aan dat zij verwachten dat brandstofceltechnologie de komende 10 tot 15 jaar de overhand krijgen doordat dieselmotoren steeds meer van de markt worden geweerd.

De waterstofvoorziening van de nieuwe brandstofceltreinen zal worden verzorgd door de Linde Group. Hiertoe zal het bedrijf in Bremervörde het eerste waterstof-vulstation ter wereld bouwen. De benodigde investeringskosten van naar schatting tien miljoen euro worden betaald door de Duitse regering.  

LNVG huurt de locatie voor het vulstation van EVB en stelt deze beschikbaar aan Linde AG, dat tevens verantwoordelijk is voor de exploitatie en bouwvergunning. De planning van de on-site productie van waterstof op basis van elektrolyse en windenergie zal in een later stadium van het project plaatsvinden.

Reacties