Nieuws


Windscherm op spoorbrug Hollandsch Diep sorteert gewenst effect voor HSL-Zuid

Nederland
Vrijdag, 07 mei '21 via Spoor Pro

Infrastructuur
398
Webmaster

De afgelopen november geïnstalleerde windschermen op de HSL-spoorbrug over de rivier Hollandsch Diep hebben eerder dit jaar tijdens storm Evert hun nut bewezen, stelt ProRail. Ook de harde wind op 4 en 5 mei resulteerde in minder uitval en vertraging.

Er konden afgelopen week weliswaar minder treinen op de hogesnelheidslijn (HSL) van Rotterdam tot de Belgische grens rijden, maar de vertragingen bleven ondanks de krachtige (windkracht 5 of 6) tot stormachtige (windkracht 7 tot 8) wind relatief beperkt.

Voorheen moesten treinen vaak bij windkracht 5 of 6 al langzamer rijden of zelfs geschrapt worden. Dankzij de windschermen op de Brug Hollandsch Diep, ook wel de Derde Moerdijkbrug genoemd, kunnen treinen voortaan ook bij windkracht 7 tot 8 over de HSL rijden, zij het met aangepaste snelheid.

Tijdens storm Evert, die in maart met lokaal windkracht 9 over ons land raasde, konden inderdaad treinen langer doorrijden. In totaal stonden treinen over de HSL bij elkaar opgeteld anderhalf uur stil. In de oude situatie hadden treinen in totaal vijf uur moeten stoppen, zo rekent ProRail voor. In de vijf jaar tussen 2014 en 2019 waren er volgens de spoorbeheerder tussen 23 en 58 dagen met windoverlast.

Windgevoelig punt

De hoogte (24 meter op het hoogste punt), lengte en locatie van de Derde Moerdijkbrug zorgen ervoor dat dit een windgevoelig punt op de HSL is. Inmiddels zijn er over een afstand van 2.895 meter, dat wil zeggen op de brug zelf alsook langs de twee aanbruggen, windscherm zijn geplaatst.

Daarnaast is het windwaarschuwingssyteem aangepast. Hiermee wordt de verkeersleiding geïnformeerd zodra er een te harde wind opsteekt. De verkeersleiders instrueren op basis van deze gegevens vervolgens de machinist.

De noodzaak ervan bleek eerder dit jaar, toen het treinverkeer op de HSL-Zuid ondanks de windschermen werd stilgelegd. “Het systeem meet via een sensor de windkracht op de brug en stuurt een melding aan de verkeersleiding als het gevaarlijk is om te rijden. Dit systeem is nu nog ingesteld dat er niet gereden kan worden bij windkracht 5 of 6. Als het systeem is ingeregeld, dan kan dat ook tot windkracht 8 of 9”, zo gaf een ProRail-woordvoeder destijds te kennen.

Eind 2016 heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 60 miljoen euro vrijgemaakt om de prestaties op de hogesnelheidslijn op de middellange termijn te verbeteren. De plaatsing van windschermen afgelopen november was een groot project binnen dat pakket.

Reacties