Nieuws
Frankrijk
Woensdag, 28 april '21 via Spoor Pro
Andere
430
Webmaster
Allrail doet daarvoor een oproep om het Franse plan, dat eerder deze maand gepresenteerd werd, uit te breiden door op termijn ook internationale vluchten te laten vervallen als deze binnen vier uur bereikt kunnen worden per trein. De belangenorganisatie denkt daarbij aan de vluchten tussen Wenen en München, die tussen London en Amsterdam en Stockholm en Göteborg.
Daarnaast ziet de belangenorganisatie kansen voor het schrappen van nachtvluchten of vliegreizen met een vertrektijd in de vroege ochtend tussen steden waar een nachttrein beschikbaar is.
Europa moet meer ambitie tonen
De oproep vloeit voort uit het gegeven dat het Franse plan volgens Allrail weliswaar een goede stap is, maar misschien net niet ambitieus genoeg ingestoken is. Zo haalt de belangenvereniging het voorbeeld aan van het traject Parijs-Marseille. Dat is een treinrit van drie uur, waardoor de vliegverbinding kan blijven bestaan. Hetzelfde geldt voor Parijs-Montpellier. Deze vluchten hadden net zo goed geschrapt kunnen worden, stelt Allrail.
“Frankrijk heeft de juiste eerste stap gezet. Nu is het aan de Europese belanghebbenden om de koe bij de horens te vatten en meer ambitie te tonen. Zoals de Amerikaanse president Joe Biden vorige week al zei, is dit het ‘beslissende decennium’ voor de aanpak van klimaatverandering”, aldus Allrail-president Eric Forster.
Vorig jaar maakte KLM bekend te starten met het vervangen van vluchten tussen Amsterdam en Brussel door een reis met de Thalys. Daarvoor werd het zogeheten Air&Rail-ticket bedacht. In Duitsland is het principe van Rail&Fly, bedacht door Lufthansa en Deutsche Bahn, al een bijna veertig jaar een begrip.