De omzet van Lineas was in 2020 bijna 10 procent lager dan het voorgaande jaar, door de daling in transportvolumes tijdens de coronacrisis, met op het piekmoment een daling van 40 procent. De helft van het bedrag dat deze daling moet opvangen, komt van het bankenconsortium Belfius en BNP Paribas Group. De overige dertig miljoen euro komt van de bestaande meerderheidsaandeelhouder van het bedrijf, Argos Wityu, en van de nieuwe aandeelhouder FPIM, de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij.
NMBS
De nieuwe financieringsovereenkomst bestaat uit achtergestelde converteerbare leningen. Als onderdeel van de overeenkomst verkoopt NMBS haar resterende 10 procent van de aandelen in Lineas aan FPIM. Dit volgt een eerdere verkoop van 21 procent van de aandelen aan Argos Wityu in 2019. De verkoop kadert in de strategie van NMBS om zich toe te leggen op personenvervoer. Lineas verwelkomt FPIM als aandeelhouder.
Ondanks de coronacrisis slaagde Lineas er vorig jaar in om nieuwe treindiensten te lanceren die de Belgische havens in Antwerpen, Zeebrugge en Gent, alsook de Nederlandse haven in Rotterdam, met de rest van het Europese hinterland verbinden: Polen, Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk. Momenteel telt het Green Xpres netwerk van Lineas meer dan twintig bestemmingen in heel Europa.