Nieuws


NS, ProRail, KLM en Schiphol lanceren actieagenda voor internationale treinen

Nederland
Zaterdag, 21 november '20 via Spoor Pro

Dienstverlening
110
Webmaster

Versterk de internationale trein, zodat deze voor meer reizigers een aantrekkelijk alternatief wordt voor korte vluchten. Dat is de ambitie van de ‘Actieagenda Trein en Luchtvaart’ die vandaag naar de Tweede Kamer is gestuurd. De agenda is in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat opgesteld door Schiphol, ProRail, KLM en NS.

In de agenda staan acties en maatregelen om van de internationale trein op afstanden tot zevenhonderd kilometer een logische keuze te maken als alternatief voor en in aanvulling op het vliegverkeer. Voor elk van de zes reisbestemmingen zijn de knelpunten en mogelijke acties in kaart gebracht. Ook zal er onder meer onderzocht worden of treinen van en naar Londen en Düsseldorf/Frankfurt een stop kunnen krijgen op Schiphol en hoe bagage vanuit het vliegtuig overgeslagen kan worden in de trein.

Met de Actieagenda zetten de spoor- en luchtvaartpartijen gezamenlijk in op maatregelen, om te beginnen voor zes bestemmingen: Brussel, Parijs, Londen, Düsseldorf, Frankfurt en Berlijn. Deze zes bestemmingen namen,
totdat COVID-19 zich aandiende, ongeveer 14 procent van het aantal vliegbewegingen van en naar Schiphol voor hun rekening. “Door nu samen te werken met de belangrijkste luchtvaartpartners en de overheid om investeringen te doen, kunnen we samen een duurzame mobiliteitssector neerzetten, zegt Marjan Rintel, directeur van NS.

Minder vluchten naar Brussel

Begin dit jaar verving KLM een van de vijf dagelijkse vluchten naar Brussel door treinreizen met de Thalys. Dit betekent bijvoorbeeld dat een reiziger van Brussel naar Hong Kong met de trein naar Schiphol reist en dan verder per vliegtuig. Een zogenoemd AirRail-ticket biedt KLM met groeiend succes aan. AirRail-tickets en -verbindingen kunnen nog verder verbeterd worden en uitgebreid naar andere bestemmingen zoals bijvoorbeeld Düsseldorf.

Om AirRail verder te verbeteren wordt er ingezet op het verkorten van reistijd, verhogen van frequentie en goede oplossingen voor bagage. Pieter Elbers, directeur van KLM: “We verkopen nu al aan zo’n 25 procent van onze klanten uit België een combinatieticket. Het is belangrijk dat we onze klanten een hoogwaardig AirRail product kunnen aanbieden.”

Internationale trein steeds populairder

De internationale trein wordt op de middellange afstand steeds populairder. In 2019 zijn er bijvoorbeeld 13 procent meer internationale treintickets verkocht in Nederland dan in 2018 en reisde zo’n 25 procent van KLM’s transferreizigers vanuit België met de trein naar Schiphol om daar een verbindende vlucht te nemen, staat in het document. Dick Benschop, directeur van Schiphol: “We willen Schiphol verder ontwikkelen tot een multimodale hub waar trein en vliegtuig Nederland internationaal verbinden. Daarom is het nodig dat ook de verbindingen met Duitsland en Londen een stop hebben op Schiphol.”

“De behoefte aan duurzame mobiliteit blijft groeien en het is daarom goed om te zien dat de luchtvaartsector nu samen met de spoorsector aan de slag gaat, zegt John Voppen, directeur van ProRail. “ProRail past samen met NS waar nodig stations aan. En we werken samen met andere Europese spoorbeheerders aan een betere internationale dienstregeling. In plaats van eerst de landelijke dienstregelingen uit te tekenen, is het eigenlijk beter om te beginnen met de internationale dienstregeling. Daardoor sluiten de verbindingen van verschillende landen uiteindelijk beter op elkaar aan en wordt je reis korter.”

Reacties