Nieuws


Treinverkeer hervat op HSL Zuid na werkzaamheden

Nederland
Vrijdag, 20 november '20 via Spoor Pro

Infrastructuur
287
Webmaster

Op de spoorbrug van de HSL over het Hollandsch Diep werd ruim twee weken gewerkt aan de plaatsing van windschermen. Sinds donderdagochtend 5 uur kan het treinverkeer weer gebruik maken van de brug. Dat de schermen er nu staan betekent volgens ProRail nog niet dat de treinen per direct ook bij harde wind over de brug mogen. Met het inregelen van de systemen is nog enkele maanden werk gemoeid.

Het systeem dat de windsnelheid meet en de beveiliging er op afstemt moet nog worden ingeregeld. Dat gaat circa twee maanden in beslag nemen, verwacht ProRail. Naast het testen en inregelen zelf, gaat ook veel tijd zitten in beoordelingsprocessen en andere formaliteiten door instanties als de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Windhinder

Wanneer alle processen zijn afgerond, verwacht ProRail dat de hinder van wind op de HSL Zuid kan halveren. “Op dit moment worden we tussen de 53 en 58 dagen per jaar geconfronteerd met windhinder op de brug”, zegt ProRail-woordvoerder Coen van Kranenburg. “Dat betekent dat treinen vanaf windkracht 5 langzamer moeten rijden op de brug of er helemaal niet over mogen.”

Straks kan de IC Direct tot windkracht 7 of 8 met normale snelheid over het Hollandsch Diep razen, pas daarboven grijpt het veiligheidssysteem en moet de snelheid omlaag of wordt de brug afgesloten.

Speciale kranen

ProRail en Infraspeed legden in de nacht van woensdag op donderdag 19 november de laatste hand aan de plaatsing van de schermen. Sinds 7 november werkte een ploeg van veertig mensen onafgebroken aan de brug. De vooraf geassembleerde schermen werden per werktrein aangevoerd om vervolgens door speciaal voor dit doel aangepaste kranen te worden geplaatst.

In totaal werden er 1.500 glazen platen over een afstand van drie kilometer geplaatst. Een flinke uitdaging volgens de spoorbeheerder. De brug over het Hollandsch Diep is ruim 23 meter hoog en naast het treinverkeer is er ook bij werkzaamheden vaak hinder van de harde wind op de brug. “In november kan het flink stormen dus het was best spannend of alles door kon gaan. Gelukkig ging alles goed en liepen we geen vertraging op.”

Megaproject

Het plaatsen van de schermen op de HSL maakte deel uit van een achttien projecten tellend megaproject in de regio Rotterdam tussen 7 en 18 november. De hoofdklus vond plaats in Rotterdam IJsselmonde. Hier werden veertien wissels vervangen en zestien wissels gesaneerd. Ook werd hier gewerkt aan de bovenleiding en het treinbeveiligingssysteem. Doordat de aannemer meer tijd kwijt was aan kabelwerk en het stabiel leggen van het spoor, liepen de werkzaamheden hier maandag 16 november vijf uur uit.

Verder werden er in de Willemspoortunnel op een van de vier sporen 4.000 houten dwarsliggers vervangen door betonnen en kunststof exemplaren. Begin dit jaar constateerden inspecteurs van ProRail dat de sporen in deze tunnel met spoed onderhoud nodig hadden. In de tweede week van januari 2021 komt aannemer VolkerRail nog een weekend terug om het werk af te maken op de drie andere sporen.

Hoekse Lijn

Naast bovenstaande projecten, is er onder andere gewerkt aan het spoor bij Rotterdam Centraal, op station Barendrecht, het spoorgoederenovergangsspoor bij de Hoekse Lijn, de Tunnel Oude Maas, de Havenspoorlijn en de Botlekbrug.

Reacties