Nieuws


NS presenteert eerste prototype vernieuwde dubbeldekker VIRM 2 en 3

Nederland
Woensdag, 18 november '20 via Spoor Pro

Infrastructuur
646
Webmaster

De NS dubbeldekkers van het type VIRM 2 en 3 worden gemoderniseerd met als doel meer comfort en capaciteit. De 45 dubbeldekkers krijgen onder andere meubilair waar reizigers staand tegenaan kunnen leunen, zogeheten ‘stits’, meer stopcontacten en een nieuw klimaatsysteem. Volgens NS kunnen de treinen die al achttien jaar dienst doen hierdoor zeker nog achttien jaar mee. Naar verwachting zijn de eerste VIRM 2/3 dubbeldekkers in mei 2021 klaar om het spoor weer op te gaan.

In Haarlem is de bouw van het prototype van de vernieuwde dubbeldekker in de werkplaats van NS Treinmodernisering in volle gang en loopt het volgens NS op schema. Het eerste prototype is nog niet helemaal klaar, er zitten bijvoorbeeld nog geen ramen en deuren in en nog niet het hele uiterlijk is vernieuwd. Binnenkort start de NS met de eerste testritten zonder reizigers, en de complete gemoderniseerde trein met alle nieuwe details presenteert de vervoerder in het voorjaar van 2021. Naar planning zijn in 2023 zijn alle dubbeldekkers VIRM2/3 gemoderniseerd.

Vernieuwingen

In de tweede klas coupe zijn na de vernieuwing ook oplaadpunten te vinden. Slimme ledverlichting past zich automatisch aan aan de hoeveelheid licht van buiten. Ook in het visuele ontwerp van de treinen veranderen er dingen. Zo krijgen de ‘priority’ zitplaatsen met meer ruimte een lichtere blauwe kleur, waardoor ze beter te onderscheiden zijn. Ook zijn er een aantal nieuwe soorten stoelen in de trein, namelijk loveseats en inklapbare en in hoogte verstelbare ‘bioscoopstoelen’ op de balkons, bedoeld voor rolstoelbegeleiders. De balkons zijn verschillend ingericht afhankelijk van de ruimte, ook met ‘stits’ om tegenaan te leunen.

Een balkon in de vernieuwde NS dubbeldekker met ‘stits’ om tegen aan te leunen

In het ontwerp van het interieur zijn veel details te vinden, zoals de jashaakjes in de vorm van het NS-logo. Ook de buitenkant krijgt een iets aangepaste vormgeving, naast het bekende geel met blauwe streep komt er een groot wit NS-logo op de zijkant van de dubbeldekker. In het licht van een ongeval op een niet actief bewaakte overweg (NABO) wordt er onderzoek gedaan naar zichtbaarheid van de trein. Het definitieve ontwerp van de trein wat begin volgend jaar gepresenteerd wordt gaat de NS toetsen met de resultaten van dit onderzoek.

Ontwerpproces

Volgens programmadirecteur Gatze Rienstra werkten veel NS-medewerkers mee aan het ontwerp van de trein. “We hebben veel mensen verzameld, uit NS techniek, commercie, en ook conducteurs en machinisten om te kijken of het ontwerp goed is”. Mohammed Bensala, programmamanager bij NS Treinmodernisering: “Vanaf het begin van het ontwerpproces tot en met de nazorg werken er wel 300 mensen aan de trein, opgedeeld in tien ontwerp- en bouwteams.”

Het aanpassen van de trein gaat via een zogeheten lijnproductie. In ongeveer 25 stations worden bepaalde productie activiteiten gedaan, waarna de bak van het treinstel doorschuift naar het volgende station. “Als alle bakken klaar zijn worden ze weer samengevoegd tot een trein”, legt Bensala uit. Ook vertelt hij dat door corona het vernieuwen van de treinen enige vertraging opliep. “Door de lockdowns in Italië en Spanje kwamen niet alle materialen op tijd binnen.” Voordat de vernieuwde treinen weer op het Nederlandse spoor mogen rijden moeten er nog een aantal tests gedaan worden om alle systemen aan boord te testen. Ook moet opnieuw het toelatingsproces doorlopen worden voor ze weer in de dienstregeling mogen rijden.

Aanschaf nieuwe treinen

Eind augustus 2016 presenteerde NS de eerste gemoderniseerde dubbeldekker VIRM. Eind dit jaar zullen de laatste van de 81 dubbeldekkers VIRM1 volledig gemoderniseerd zijn. NS heeft de afgelopen jaren 3,8 miljard euro geïnvesteerd in de aanschaf en vernieuwing van treinen. De modernisering van de eerste generatie dubbeldekkers (81 treinen) is gereed. Sinds 2017 rijden de 58 nieuwe Sprinters type Flirt van Stadler.

Ook heeft de NS bij Alstom een bestelling van 99 extra snelle Intercity’s die mede bestemd zijn voor de hogesnelheidslijn geplaatst. De eerste treinen uit deze order komen naar verwachting in 2021 op het spoor. Daarnaast bouwt de Spaanse treinfabrikant CAF 206 nieuwe Sprinters. Ruim 100 Sprinters uit deze order rijden inmiddels op het Nederlandse spoor. In april 2020 is de NS gestart met de Europese aanbesteding voor een nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers.

Reacties