Nieuws


Eerste treinen met ERTMS Baseline 3 rijden vanaf 2021 in Noorwegen

Noorwegen
Zaterdag, 17 oktober '20 via Spoor Pro
Veiligheidssystemen

Infrastructuur
514
Webmaster

Begin 2021 zijn de eerste treinen uitgerust met ERTMS Baseline 3 versie 2 klaar voor commercieel gebruik in Noorwegen. Dat verwacht algemeen directeur Rob Whyte van Alstom Nordics.

Onlangs is er gestart met digitale testritten van de eerste locomotief die is uitgerust met het verbeterde beveiligingssysteem, die werden gemonitord vanuit het testlab in de Nyland-faciliteit van Bane NOR in de buurt van Oslo.

“De tijd van strategie en plannen ligt achter ons”, zegt Whyte. “Met trots kan ik bevestigen dat de beveiligingsoplossing ERTMS BL3R2 is omgezet van specificatie op papier naar daadwerkelijke implementatie in Noorwegen. Na verdere demonstraties en testen zullen de eerste treinen worden goedgekeurd voor commercieel gebruik begin 2021”, aldus Whyte.

Testlijn

Op de testlijn tussen Roa en Hønefoss zullen gedurende tien dagen ritten worden gemaakt met de Di8-testlocomotief. Alstom meldt dat deze locomotief met dezelfde ERTMS-versie voor het einde van dit jaar ook in Zweden zal worden beproefd.

De Onboard ERTMS BL3R2-oplossing van Alstom is gecertificeerd door een onafhankelijke veiligheidsbeoordelaar en werd de afgelopen maanden getest in het systeemlab in de Nyland-faciliteit van Bane NOR. Er is een eerste DI8-locomotief uitgerust die in de digitale testen zijn compatibiliteit moet demonstreren met eerdere versies van de trackside ERTMS-installaties (B2 en B3MR1) in Noorwegen.

Migratie

Ter ondersteuning van een efficiënte migratie naar een nieuw nationaal digitaal beveiligingssysteem in Noorwegen zal Alstom een onboard-oplossing leveren waarin de oude ATC-2 geïntegreerd is. Deze oplossing is geïntegreerd met de unit aan boord van de trein, zonder extra hardware. Dit levert volgens Alstom meerdere voordelen op, zoals eenvoudigere installatie en betere beschikbaarheid.

Het contract voor het onboard-beveiligingsproject is getekend in juni 2018 en bestaat uit raamovereenkomsten voor veertien verschillende eigenaren van spoorvoertuigen en werd namens de deelnemende treineigenaren uitonderhandeld door Bane NOR. Het depot waar de installatie plaatsvindt, bevindt zich naast Campus Nyland. Op Campus Nylan wordt met alle ERTMS-systemen die in gebruik zijn genomen getest en getraind.

Reacties