Nieuws


Staatssecretaris: snel helderheid nodig over oorzaak treinongeluk Hooghalen

Nederland
Dinsdag, 26 mei '20 via Spoor Pro

Ongeluk - ramp
595
Webmaster

Het is belangrijk dat er snel helderheid komt over de oorzaak van het treinongeluk in Hooghalen vrijdag, waarbij een 58-jarige NS-machinist om het leven kwam. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven in een brief aan de Tweede Kamer. “Mijn gedachten gaan uit naar de familie, vrienden en collega’s van de machinist. Ook leef ik mee met de gewonde en geschrokken reizigers en het personeel van NS, ProRail en hulpdiensten.”

Op het spoortraject Beilen-Assen vond vrijdagmiddag rond 16.10 uur een aanrijding plaats tussen een NS-trein en een trekker met aanhanger. Dit gebeurde toen de tractor op een onbewaakte spoorwegovergang bij Hooghalen wilde oversteken. Toen het ongeluk gebeurde zaten er ongeveer vijftig reizigers in de trein, waarvan er twee lichtgewond raakten.

Helderheid

Van Veldhoven: “Ik vind het belangrijk dat snel helderheid komt over de toedracht van het ongeval. De politie, inspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en inspecteurs van de Inspectie SZW zijn ter plaatse gegaan voor onderzoek. De bestuurder van de tractor is ongedeerd en zal door de politie worden gehoord en daarna door de ILT worden bevraagd. Ook zullen passagiers worden gehoord. Bij het onderzoek worden de Automatische Ritregistratie (ARR) en (mogelijke) camerabeelden betrokken.”

ProRail was met betrokkenen in gesprek over het definitief opheffen van deze particuliere onbewaakte overweg. Daarvoor zou er een alternatieve weg worden aangelegd. De particuliere onbewaakte overweg is opgenomen in het Programma Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO). Dit programma heeft als doel om zo’n 180 onbewaakte spoorwegovergangen in Nederland op te heffen of te beveiligen.

Herstelwerkzaamheden

Spooraannemer Asset Rail is in opdracht van ProRail bezig met de herstelwerkzaamheden aan het spoor bij Hooghalen. Zondag is tijdens het werk de bovenleiding opnieuw gebroken, waardoor er een extra reparatie nodig is. ProRail vermoedt dat de breuk ontstond door de klap die het spoor door het ongeluk heeft gekregen. Dit betekent dat het spoor later dan verwacht weer in gebruik kan worden genomen. De verwachting is dat maandag vanaf 16.00 uur de treinen weer kunnen rijden.

Bij de ernstige aanrijding ontstond grote schade aan sporen, bovenleiding en trein. De voorste wielen van de trein reden uit de rails. De trein is zaterdagnacht terug op het spoor gezet, waarna de herstelwerkzaamheden van start gingen. Asset Rail werkt aan de reparatie van drie bovenleidingsportalen, 560 dwarsliggers en 300 meter spoorstaven.

Reacties