Nieuws


Coronacrisis schept ruimte voor goederentreinen op het spoor

België
Maandag, 23 maart '20 via Spoor Pro
Coronavirus

Dienstverlening
667
Webmaster

Met het schrappen van reizigerstreinen in veel landen tijdens de voortdurende corona-crisis, wordt een kans geboren voor de spoorgoederenindustrie. De vrijgekomen capaciteit op enkele van de drukst bereden trajecten is van harte welkom bij goederenvervoerders, evenals de locomotieven.

Op het Europese spoorwegnet is er momenteel veel meer capaciteit voor goederentreinen, aldus Akos Ersek, hoofd beleidsadviseur van de UIRR tijdens het RailFreight Webinar dat vrijdag plaatsvond. Het onderwerp van dit webinar was het belang van intermodaal transport tijdens de pandemie van het coronavirus. Goederenvervoer per spoor blijkt van cruciaal belang om de economie draaiende te houden, terwijl veel andere sectoren te maken krijgen met minder personeel en werk.

Geen reizigersverkeer

Hetzelfde geldt voor reizigerstreinen. In de meeste Europese landen wordt er bij mensen op aangedrongen om thuis te blijven en daardoor wordt het treinverkeer aanzienlijk verminderd. In Nederland is dit weekend bijvoorbeeld gestart met een verlaging tot 35 procent van de gebruikelijke capaciteit. In het uiterste geval van Italië is er helemaal geen reizigersverkeer.

“Infrastructuurbeheerders in verschillende landen onderzoeken momenteel hoe ze de toegewezen treinpaden zouden kunnen herschikken”, zegt Ersek. Dit is heel belangrijk werk en experimenteel werk, want het is een compleet nieuwe situatie. ”

Zo heeft de Noorse infrastructuurbeheerder BaneNOR een nieuwe reeks prioriteitsregels geïmplementeerd die het goederenvervoer per spoor bevorderen, als reactie op de corona-crisis. De regels stellen dat wanneer prioriteit moet worden gegeven aan treinen, goederentreinen in plaats van passagierstreinen de eerste prioriteit krijgen. Deze regels zijn van kracht sinds 13 maart 2020. Ook in het VK wordt gesproken over hoe het reizigersverkeer zou kunnen worden verminderd en tegelijkertijd het goederenvervoer per spoor efficiënter zou kunnen verlopen.

Machinisten

Hoewel de toewijzing van treinpaden één ding is, kijkt de spoorgoederensector naar een ander potentieel voordeel. “Er is een tekort aan machinisten; is het niet mogelijk om bestuurders van reizigerstreinen in te zetten voor goederenvervoer”, vraagt ​​een webinar-abonnee.

Ersek antwoordt dat dit inderdaad mogelijk is, maar niet zo eenvoudig is als het klinkt. “De uitdaging hier is lijnkennis. Een machinist moet weten waar hij heen gaat en de route kennen.” Aangezien het goederenvervoer per spoor doorgaans langere afstanden aflegt en grenzen overschrijdt, verschilt dit enigszins van een rit met reizigers. “Maar in theorie is het mogelijk. Er is geen aanvullende vergunning vereist.”

Voor zover bekend worden machinisten van goederentreinen niet aan grenscontroles of quarantainemaatregelen onderworpen. Op sommige punten is er een wisseling van machinisten, maar over het algemeen verloopt dat erg soepel. “Ze zwaaien naar elkaar en nemen het werk over”, aldus Ersek.

Reacties