Nieuws


Infrabel verhoogt tarieven voor treinen zonder energiemeters

België
Woensdag, 20 maart '19 via Spoor Pro

Financieel
456
Webmaster

De Belgische railinfrabeheerder Infrabel gaat vanaf 2020 verschillende tarieven invoeren voor treinen met en zonder energiemeetapparatuur (EMS). Vervoerders gaan ongeveer vijf procent meer betalen voor voertuigen zonder meter. Bart van der Spiegel, energie management expert bij Infrabel, geeft een presentatie over de achtergronden van deze maatregel en andere aspecten van het energiebeleid op het Belgische spoor op de RailTech Europe conferentie in Utrecht.

“Vanaf volgend jaar gaan we verschillende tarieven doorvoeren. Treinen die gefactureerd worden op basis van energiemetingen betalen 2 euro per megawatt minder. Het wordt daardoor ongeveer 5 procent duurder om treinen in te zetten zonder meter”, zegt Bart van der Spiegel van Infrabel. Volgens Van der Spiegel zal deze maatregel vervoerders stimuleren om onboard Energy Measurement Systems (EMS) te installeren op hun rijdend materieel. “We hopen volgend jaar de helft van onze facturatie te kunnen doen op basis van het gemeten en daadwerkelijke energieverbruik.”

Een ander aspect van de Belgische energiebesparingsoperatie is traffic management. “Infrabel wil vervoerders ook faciliteren bij het zo efficient mogelijk omgaan met energie. Ze kunnen heel eenvoudig een dubbel voordeel halen door energie-efficient te rijden.” Hij noemt daarbij Lineas als voorbeeld. De Belgische spoorgoederenvervoerder wist een energiebesparing van 15 procent te realiseren op zware goederentreinen door ongeplande stops te voorkomen en vaker regeneratief te remmen.

Energieverbruik in België

Op dit moment zijn er circa vijftig locomotieven uitgerust met EMS. “Die zenden de data naar Erex, het gezamenlijke systeem van de infrastructuurmanagers van Zwitserland, Nederland, Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland.” NMBS/SNCB, de grootste vervoerder van België, gaat energiemeters installeren op zijn nieuwste materieel.”

Normaal gesproken verbruiken elektrische treinen en locomotieven circa 1,350 gigawatt elektriciteit per jaar. Volgens data uit 2018 wordt 12,3 procent van de energie gebruikt voor goederentransport. “Het energieverbruik is stabiel sinds het begin van deze eeuw”, concludeert Van der Spiegel. In dezelfde periode signaleerde hij ook een toename van het aantal passagiers van meer dan 50 procent.

Reacties