Nieuws


Lineas pleit voor ‘spoorvriendelijker’ beleid van Belgische overheid

België
Woensdag, 20 februari '19 via Spoor Pro
Lineas (NMBS Logistics)

Andere
595
Webmaster

Topman Geert Pauwels van de Belgische spoorwegmaatschappij Lineas doet een beroep op de overheid in zijn land. Die zou een verdere verschuiving naar het spoor aantrekkelijker moeten maken ten gunste van het klimaat. Zijn pleidooi sluit aan bij het bij het doel van de Europese koepelorganisatie Rail Freight Forward, waar Lineas bij is aangesloten, om het vrachtvervoer duurzamer te maken.

Concreet wil de coalitie de vrachtvolumes van het spoor in Europa verdubbelen van een aandeel van 18 naar 30 procent in 2030. Daarmee moet de uitstoot van schadelijke stoffen, zoals CO2, fors teruggebracht worden. Gezien de verwachte groei van het Europese vrachtverkeer neemt de luchtvervuiling volgens Pauwels alleen maar toe zonder ingrijpende maatregelen en worden de klimaatdoelstellingen nooit gehaald. Hij ziet maar één oplossing. “We moeten dringend een omschakeling naar het spoor maken.”

Noah’s Trein

Aanleiding voor de oproep van Pauwels is de aankomst van Noah’s Trein woensdag in Brussel. De goederentrein, beschilderd met dierenfiguren, is sinds de VN-klimaatconferentie in het Poolse Katowice in december 2018 bezig met een rondreis door Europa om op een creatieve manier aandacht te vragen voor vrachtvervoer per spoor. De beelden zijn geïnspireerd op het bijbelse verhaal van Noach, die dankzij zijn zelfgebouwde ark met zijn familie en heel veel dieren een zondvloed overleefde. Eerder deed de trein ook Berlijn en Parijs aan.

Pauwels vraag de Belgische overheid om op drie niveaus actie te ondernemen. Om te beginnen moet de infrastructuur verbeterd worden. Spoorbeheerder Infrabel moeten daarvoor de middelen en mogelijkheden krijgen. “We moeten het rijden van een trein door België of Europa even makkelijk maken als het rijden van een vrachtwagen.”

Overslagkosten vergoeden

Verder moet het voor bedrijven goedkoper en makkelijker worden om te kiezen voor vervoer per spoor. Pauwels zou graag zien dat de overheid de overslagkosten van vrachtwagen naar trein vergoedt, evenals de kosten voor de ‘first’ en ‘last mile’. Daarnaast zou de Belgische overheid een voorbeeld kunnen nemen aan landen als Nederland, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk vanwege de verlaging van de gebruiksvergoeding. “In Duitsland halveerden ze recent deze kosten en dit heeft een rechtstreeks effect op de competitiviteit van het spoor.”

Reacties