Nieuws


Portugal introduceert eerste kunststof dwarsliggers op een spoorbrug

Portugal
Donderdag, 27 november '25 via Railtech

Infrastructuur
172
Webmaster

De eerste dwarsliggers van synthetisch materiaal zijn aangekomen op het Portugese spoorwegnet. Spoorwegbeheerder Infraestruturas de Portugal (IP) installeerde de dwarsliggers op een brug op het spoor Beira Baixa, dat Entroncamento met Guarda verbindt. Met deze oplossing wil IP de duurzaamheid van betonnen dwarsliggers combineren met de flexibiliteit van houten dwarsliggers, maar dan milieuvriendelijker.

De dwarsliggers zijn gemaakt van composiet of kunststof en kunnen houten dwarsliggers vervangen in lage-snelheidsbruggen, tunnels, spoorwegovergangen, treinstations en wissels. Synthetische dwarsliggers hebben een levensduur van meer dan 50 jaar – even lang als betonnen dwarsliggers en zijn naar verluidt milieuvriendelijker. In Portugal werden ze geïnstalleerd in de Alferrarede brug, naast Abrantes, 150 km van Lissabon.

Waarom het beter voor het milieu is dan hout
Houten dwarsliggers klinken duurzamer dan hout of beton, maar er is een groot milieunadeel: hout moet worden behandeld om het te conserveren en duurzaam genoeg te maken voor treinverkeer. Om water, schimmels, insecten en aantasting te voorkomen, worden houten dwarsliggers meestal behandeld met creosoot. Deze chemische stof wordt als zeer giftig beschouwd en het gebruik ervan wordt in veel Europese landen steeds meer aan banden gelegd en mag alleen met handschoenen en een masker worden aangebracht.

Ondanks de mogelijkheid om gemakkelijk te boren zonder de eigenschappen ervan aan te tasten, hebben houten dwarsliggers meer periodiek onderhoud nodig en gaan ze in goede staat ongeveer tien jaar mee, wat de operationele kosten voor infrastructuurbeheerders verhoogt. Bij hogesnelheidsspoorlijnen vervangen betonnen dwarsliggers de laatste decennia de houten dwarsliggers.

Kunststof dwarsliggers zijn ook in opkomst als milieuvriendelijker alternatief voor hout. Ze wegen meer als hout dan beton, zijn gemakkelijker te vervoeren en te installeren en hebben ook het voordeel dat ze ter plekke kunnen worden gemanipuleerd, zodat er kan worden gesneden en geboord zonder de structurele integriteit aan te tasten.

Andere toepassingen in Europa
Composiet dwarsliggers komen steeds vaker voor in het Europese spoorwegnet, wat de circulaire economie op dit gebied bevordert. In augustus 2021 installeerde de Spaanse infrastructuurbeheerder (ADIF) ze in twee spoorsecties, op een metalen brug en een tunnel op de lijn Alcázar de San Juan-Cádiz, en op het station Quintana del Puente, op de lijn Madrid-Hendaye. Het jaar daarop meldde ADIF een “gunstig gedrag” van de synthetische dwarsliggers, die waren gemaakt van gerecycled materiaal. IP rapporteerde niet of de dwarsliggers die het installeerde op de spoorbrug gemaakt waren van gerecyclede kunststoffen.

Vóór Spanje werden gerecyclede synthetische dwarsliggers geïntroduceerd in het VK: in juni 2021 installeerde Network Rail de eerste composiet spoorwegdwarsliggers op het spoor over het Sherrington Viaduct in Wiltshire, tussen Salisbury en Warminster. In 2024 verving dezelfde infrastructuurbeheerder meer dan 1 km spoor door in totaal 200 composiet dwarsliggers op het Laggansarroch Viaduct, nabij Girvan in Schotland. Network Rail wil tegen 2045 in Schotland en tegen 2050 in de rest van Groot-Brittannië de emissiedoelstelling van nul bereiken en stopt vanaf juli 2021 met de aankoop van houten dwarsliggers.

Tussen 2016 en 2018 slaagde het Italiaanse bedrijf Greenrail erin om plastic uit de stad en oude gerecyclede banden om te zetten in dwarsliggers. Met een totale investering van 3,2 miljoen euro ontving het project een EU-bijdrage van 70% van het budget (ongeveer 2,3 miljoen euro). Als alternatief voor synthetische materialen begon Vigier Rail, een Zwitserse producent, in september 2020 met het testen van gerecyclede dwarsliggers.

Tests vanaf 2020
Van 2016 tot 2019 bestudeerde de Portugese infrabeheerder de invoering van dwarsliggers van andere alternatieve materialen dan hout in een consortium met drie andere entiteiten. In 2020 installeerde IP de eerste twee proefprojecten in Entroncamento en op een kort stuk (97 dwarsliggers) van de Leste-lijn (die Abrantes met Elvas verbindt, vlakbij de grens met Spanje).

Nu zet IP de volgende stap met de installatie van de synthetische dwarsliggers op een brug. “De bereikte resultaten zullen van fundamenteel belang zijn voor het definiëren en ontwikkelen van een vervangingsplan, van houten dwarsliggers naar dwarsliggers van composietmateriaal, waarbij kostenbesparingen worden bevorderd en de operationele veiligheid wordt vergroot, wat bijdraagt aan duurzamere en technologisch geavanceerdere oplossingen voor de [milieu]overgang”, aldus de Portugese infrastructuurbeheerder.

Reacties