Nieuws


Spoedklus: herstelwerk onder water aan HSL-brug over Hollandsch Diep

Nederland
Dinsdag, 04 november '25 via Spoor Pro

Infrastructuur
200
Webmaster

De Klerk Waterbouw is begonnen aan een klus die met spoed moest worden uitgevoerd: bij de HSL-brug over het Hollandsch Diep, tussen Dordrecht en Moerdijk, zijn erosiekuilen ontstaan rondom de pijlers van de brug. De aannemer is maandag begonnen om deze kuilen te vullen, zodat de pijlers onder water weer goed beschermd zijn.

Het is een specialistische klus, want het herstelwerk geschiedt onder water. Van de werkzaamheden heeft het treinverkeer overigens geen last. De hogesnelheidstreinen tussen Amsterdam, Brussel en Parijs kunnen ongehinderd blijven rijden, net als de intercity’s tussen Den Haag en Eindhoven. De werkzaamheden duren tot medio april 2026.

‘De erosiekuilen zijn ontstaan door de natuurlijke stroming van de rivier, waarbij zand wordt verplaatst’, verklaart ProRail het probleem. ‘Het Hollandsch Diep is getijdewater. Het is er eb en vloed met een krachtige stroming, die toeneemt door regenval en smeltwater. Door de kuilen op te vullen met grof zand en deze af te dekken met stenen, wordt voorkomen dat de bodem verder uitslijt. Zo blijft de grond stabiel en wordt schade aan de pijlers van de brug voorkomen.’

De Klerk Waterbouw wordt bij uitvoering van de werkzaamheden ondersteund door ingenieursbureau Haskoning. Het zand en de stenen worden aangevoerd met binnenvaartschepen, die tijdens het lossen naast een kraanschip liggen. De kraan plaatst het zand en de stenen direct op de juiste plek.

‘De kraanmachinist gebruikt een virtueel onderwaterbeeld: via computermodellen ziet hij exact waar en hoeveel stenen nodig zijn’, aldus de spoorbeheerder. De benodigde informatie komt van een peilboot die vooraf en tijdens de werkzaamheden nauwkeurige metingen uitvoert.’

Het treinverkeer ondervindt dus geen hinder van de herstelwerkzaamheden, maar de scheepvaart moet wél worden gereguleerd. ‘Rijkswaterstaat verzorgt vaarbegeleiding tijdens deze werkzaamheden, zodat de scheepvaart veilig kan passeren’, meldt ProRail. ‘Er blijft altijd minimaal één doorvaart beschikbaar voor beroeps- en recreatievaart.’

De HSL, ProRail en Infraspeed
ProRail is namens het ministerie van IenW opdrachtgever voor deze werkzaamheden. De HSL-Zuid is een bijzonder stuk spoor. ProRail is hier ‘hoofdbeheerder’ van. Maar het dagelijks beheer, inclusief onderhoud en storingsherstel, is in handen van Infraspeed BV. ProRail heeft deze spoorlijn niet ontworpen of gebouwd. En wij dragen dus niet de dagelijkse zorg voor onderhoud.

Reacties