Nieuws


Genk vraagt spoedoverleg met NMBS en De Lijn over heraanleg stationsbuurt na dodelijk ongeval

België
Dinsdag, 29 oktober '24 via VRT NWS

Politiek
235
Webmaster

In Genk heeft het stadsbestuur dringend overleg gevraagd met de NMBS en De Lijn na het dodelijk ongeval van vorige week. Afgelopen donderdag overleed een tienermeisje op het Stationsplein toen ze gegrepen werd door een bus van De Lijn. De stad wil nu samen met de partners bekijken welke extra maatregelen er op korte termijn genomen kunnen worden om zulke ongevallen te voorkomen.

De plannen om het Stationsplein van Genk te heraanleggen, zijn niet nieuw: “We zijn al enkele jaren aan het onderhandelen om de stationsbuurt een make-over te geven, omdat dat verkeerstechnisch en qua veiligheid veel beter kan”, zegt burgmeester Wim Dries. (CD&V). “Uit de cijfers blijkt er daar 5 à 6 ongevallen gebeuren, voornamelijk met stoffelijke en lichamelijke schade. Tot nu toe viel dat mee, maar nu is er dit spijtige ongeval met een dodelijk slachtoffer vorige week.”

En dus wil Dries spoedoverleg met alle partners: “Het plein is privé-eigendom van de NMBS. De Lijn heeft er een samenwerkingsverband mee om er bussen te laten stoppen. We hebben alle partners nu gecontacteerd om zo snel mogelijk samen te zitten en te bekijken welke maatregelen we op korte termijn kunnen nemen om de veiligheid te verhogen, zodat er nooit nog een dodelijk ongeval kan gebeuren.”

Dagelijkse chaos
De burgemeester geeft toe dat er elke dag aan het Stationsplein chaos heerst: “Die chaos zorgt er ook voor dat er heel erg wordt opgelet. Maar we moeten in elk geval bekijken wat we nog meer kunnen doen naar zichtbaarheid toe, naar het parkeerbeleid en hoe we het oversteken veiliger kunnen maken. De NMBS en De Lijn moeten zich ook kunnen vinden in de uitvoering van die plannen, pas dan kunnen we afspraken maken om de nodige maatregelen te nemen en werken uit te voeren. We vinden het als stad wel belangrijk dat dat zo snel mogelijk gebeurt.”

Ook buschauffeurs zijn van mening dat het Stationsplein veiliger kan: “Het is ook onmogelijk om hier alles in de gaten te houden. Het is niet dat we hier hard rijden, we kunnen dat hier gewoon niet. We komen daar net de draai om en een bus kan niet hard optrekken”, zegt een buschauffeur en hij geeft ook enkele suggesties: “Beter zou zijn om alles af te zetten met hekken, maar vooral zorgen dat de oversteekplaats voor de voetgangers breder zijn, desnoods met lichten.”

Ook pendelaars hebben zo hun mening: “Als je de straat oversteekt waar de taxi’s staan, is de kans groot dat de buschauffeurs je niet zien. Ik heb het zelf ook al enkele keren meegemaakt dat bij het oversteken er net een bus kwam. Ik vind wel dat de bussen hier snel rijden en de chauffeurs kijken nauwelijks naar links of rechts.”  En iemand anders: “Het kan hier al redelijk snel een gevaarlijke situatie worden. Op het perron staat het soms redelijk vol. Er staat aan het begin van de halte wel aangegeven dat de bus uitzwenkt, maar je moet toch wel goed uitkijken.” 

Mondeling akkoord
Wim Dries hoopt volgend jaar al een overeenkomst te kunnen sluiten met de verschillende partners om ook de financiering rond de volledige heraanleg van de stationsbuurt rond te krijgen: “We hebben al een mondeling akkoord om die overeenkomst af te sluiten”, zegt hij. “Ik verwacht dat de nieuwe stationsbuurt er over een 4 à 5 jaar zal zijn. In een volgende fase zullen we ook de Europalaan aanpakken vanaf de politie tot aan het Molenvijverpark. Dat kadert ook in het hoogwaardig openbaar vervoer”, besluit Dries.
Reacties